Blog UBN Uitzendbureau: een dagje meewerken als consultant bij UBN
UBN Uitzendbureau - Rotterdam
“Dus je werkt als consultant bij een uitzendbureau? Wat doe je dan zoal de hele dag?” Dé vraag die mijn collega’s en ik dagelijks krijgen. Als consultant bij UBN Uitzendbureau ben ik dagelijks bezig met het leggen van de juiste match tussen werkzoekenden en bedrijven. Om de openstaande vacatures bij bedrijven te vervullen. Mooi en dankbaar werk waarbij geen dag hetzelfde is. Enerzijds ontzorgen wij klanten door de tijdrovende werving uit handen te nemen. Anderzijds helpen wij werkzoekenden aan een leuke, nieuwe baan. Met veel onvoorziene situaties is het werken als consultant zeker niet saai. Ik neem je graag mee tijdens mijn werkdag als consultant bij UBN Uitzendbureau. Welkom bij de leukste UBN vestiging… in Rotterdam. Lees je gezellig mee hoe onze maandag verliep?
08.30 uur
Het weekend is voorbij. Altijd leuk om mijn collega’s weer te zien. Met een lekker kopje thee is het tijd om even bij te kletsen met elkaar. Met een schuin oog kijk ik alvast naar mijn mailbox, benieuwd naar wat ons vandaag weer allemaal te wachten staat. Op maandag is het, naast een normale werkdag, ook verloningsdag. Dit houdt in dat wij alle gewerkte uren van de week ervoor uitbetalen aan onze medewerkers. We ontvangen per klant de gewerkte uren. Deze uren zetten wij in het systeem. Bij binnenkomst begin ik hier alvast mee.
09.30 uur
Als consultant krijg je vaak te maken met ad-hoc situaties. Zoals een last-minute aanvraag, een medewerker die, om wat voor reden dan ook, niet op is komen dagen bij een klant of een andere onvoorziene situatie. Zo ook vandaag. Ik word gebeld door John, een van de teamleiders bij onze grootste klant. Bij deze klant verzorgen wij naast de werving, een groot deel van de planning. Door een grote storing heeft hij nog 7 containers met pakketten staan die zo snel mogelijk verwerkt moeten worden. Dat betekent opschalen. Met de planning voor mijn neus begin ik met het rondbellen naar onze medewerkers. Wie o wie vervult het plekje? Gelukkig hebben wij een super-poule en staan er binnen no-time 2 medewerkers klaar om te starten.
10.30 uur
Team work makes the dream work. Daarom communiceren wij de hele dag door met elkaar. Op maandagochtend spreken wij de week met elkaar door in een groot maandagochtendoverleg. Wie is waar allemaal mee bezig? Welke vacatures staan er momenteel open en wat speelt er bij onze klanten? Een productief moment samen. De taken en doelstellingen van de week worden bepaald en we motiveren elkaar om er weer met volle energie tegenaan te gaan.
12.00 uur
Na het overleg zijn alle prioriteiten weer op scherp gesteld, tijd om te knallen! Een voor een werk ik de mailtjes uit mijn mailbox weg, daarnaast voer ik uren in voor de verloning en bevestig ik de medewerkers die gaan starten. Ondertussen staat de telefoon roodgloeiend. Uiteraard nemen we de tijd om de vragen van onze klanten en medewerkers goed te beantwoorden.
13.30 uur
Tring, tring… daar gaat de telefoon weer. Het is een van onze klanten met een nieuwe vacature. Per woensdag mag er een nieuwe orderpicker starten. Super leuk! Direct begin ik met de zoektocht naar de perfecte match. Ik schrijf een vacaturetekst voor op de website en plaats deze direct online.
14.30 uur
Een aantal keer per week doen wij met het hele team een grote zoekactie. We verdelen de diverse vacaturesites en de vacatures en beginnen met online zoeken. Ons doel: de juiste match leggen. Ik kies een vacaturesite en filter op basis van afstand en werkervaring. Vervolgens check ik de Cv’s en bel ik enkele beschikbare kandidaten. Zo spreek ik diverse personen met ervaring als orderpicker over de nieuwe vacature. Gelukkig staan veel werkzoekenden te springen om aan de slag te gaan, zo ook de enthousiaste Younes. Samen met hem wordt direct een kennismakingsgesprek ingepland. Younes kan over een uurtje al langskomen, vlot en flexibel: daar houden we van. Wij willen iemand graag leren kennen voordat we hem of haar voorstellen aan onze klant.
15.30 uur
Younes is een uur later al aanwezig voor het kennismakingsgesprek. Tijdens het gesprek vertel ik hem leuke weetjes over UBN en hij vertelt enthousiast over zijn werkervaring. Vervolgens bespreek ik alle ins en outs over de vacature met hem. Ik zie aan Younes dat hij enthousiast is. Zelf ben ik ook enthousiast, want ik denk dat hij een goede aanvulling is op het huidige team bij deze klant. Na het gesprek bel ik direct de klant om Younes voor te stellen. Goed nieuws: hij mag daar de volgende dag langskomen voor een gesprek.
16.30 uur
Wat gaat de dag snel voorbij. Nog maar eventjes te gaan. Ik voeg de laatste urenbriefjes toe in het systeem, want de verloning moet natuurlijk helemaal afgerond zijn voordat we naar huis gaan. Ook bel ik nog even met een klant waar Martha op gesprek is geweest. De klant is hartstikke enthousiast over Martha en ze mag daar starten. Wat fijn! Uiteraard bel ik Martha meteen. Het enthousiasme is wederzijds, Martha is super blij. Na het gesprek begin ik vervolgens aan het in orde maken van haar documenten. Zo staat alles klaar en kan ze starten.
17.30 uur
Het was een productieve werkdag met veel successen. De avonddienst bij onze grootste klant is begonnen, Snel nog even bellen met de teamleider om te kijken of iedereen aanwezig is. Gelukkig is dit het geval. Met een voldaan gevoel sluit ik mijn computer af. Tijd om naar huis te gaan.
Morgen weer een nieuwe dag. Een nieuwe dag met nieuwe kansen, vacatures, teleurstellingen en successen. Kort om, als consultant bij UBN Uitzendbureau draag ik mijn steentje bij om werkend Nederland blij te maken.
Emily Hamers (UBN Uitzendbureau Rotterdam)