‘BETER UITVOERBARE REGELS!’
KPMG - Rotterdam
KPMG Meijburg & Co navigeert scheepvaartsector door zee van belastingregelingen
De belastingregelingen in de scheepvaart- en offshore-sector worden steeds omvangrijker en complexer. De specialisten van KPMG Meijburg & Co loodsen bedrijven door de soms dichte mist en oefenen tegelijkertijd druk uit op het kabinet.
Als fiscalisten Ernst-Jan Bioch en Elène Siem in het bedrijfsrestaurant van KPMG lunchen, kijken ze recht in het kloppend hart van Rotterdam. Trams en treinen rijden af en aan bij Rotterdam Centraal, reizigers komen als mieren uit allerlei hoeken en gaten. Het uitzicht op het Weena verveelt niet snel, zegt Ernst-Jan. Toch is hij blij dat hij in het post-coronatijdperk weer vaker mag ‘buiten spelen’. Elène knikt instemmend.
‘Buiten’ is voor hen vaak de Rotterdamse haven; de scheepvaart- en offshore-sector is hun focusgebied. ‘Helmpje op en tussen de kranen, schepen en containers kijken. Heerlijk!’, zegt Elène. ‘En een leuke afwisseling met bijvoorbeeld een bank of verzekeringsmaatschappij’, vult Ernst-Jan aan. ‘Dan loop je gewoon een ander kantoorgebouw binnen.’
Koning Offshore
Koning Offshore, dat is hoe Elène haar collega Ernst-Jan met een knipoog noemt. Ernst-Jan werkt sinds 2006 voor KPMG en is gespecialiseerd in vennootschapsbelasting. ‘Ik ben bij toeval in deze sector gerold’, vertelt hij. ‘Het pakte me, omdat het heel tastbaar is, maar ook heel breed. We adviseren rederijen en scheepsbouwers, maar ook baggerbedrijven en olie- en gaswinningsbedrijven. En firma’s die offshore-projecten doen, zoals het aanleggen van windparken op zee of de constructie van boorplatformen. Daarbij helpen we grote multinationals en kleinere bedrijven. Verder zijn de fiscale vraagstukken interessant. Er is specifieke regelgeving en vrijwel altijd zit er een internationaal aspect aan.’
Grijze gebieden
De dynamiek van de sector spreekt ook Elène aan. Ze werkt sinds 2013 bij KPMG als btw-specialist. ‘Heel interessant, omdat we één Europese btw-richtlijn hebben, maar de EU-landen hier hun eigen invulling aan geven. Buiten de EU zijn er al helemaal diverse btw-regelingen. In alle landen waar je handel drijft, moet je aan je btw-verplichtingen voldoen. Bepaalde leveringen en diensten met betrekking tot internationale handel en zeeschepen kennen een btw-tarief van nul procent.’
‘In de praktijk worden die regelingen soms vrij breed toegepast. “Het gaat ooit een keer naar het buitenland, dus laten we in de hele keten maar nul procent toepassen.” Als hier vanuit Europa een stokje voor wordt gestoken, zorgt dit voor een interessante dynamiek. Ook zijn er grijze gebieden, zoals een statisch boorplatform in zee. Kun je dat zien als een zeeschip waarvoor een nul-procenttarief toegepast kan worden? Het Europese Hof van Justitie heeft de afgelopen jaren enkele uitspraken gedaan die impact hebben op de sector. Het scheelt nogal of je wel of geen btw moet betalen en voorfinancieren als je een schip koopt.’
Hollands glorie
Ernst-Jan houdt zich onder meer bezig met de tonnageregeling, een gunstig fiscaal regime voor scheepvaart- en offshorebedrijven. ‘Je mag die regeling ruim toepassen van de EU, maar ik vind dat we in Nederland een te beperkte definitie hanteren. Bedrijven die windparken aanleggen op zee zijn daardoor duurder dan bedrijven uit buurlanden. Dat kan veel schelen; soms betalen buitenlandse bedrijven die gebruikmaken van een vergelijkbare regeling in het buitenland geen 25 procent vennootschapsbelasting, maar bijvoorbeeld effectief slechts 1 procent. Dat is bepalend voor hun concurrentiepositie.’
‘Bedrijven als Van Oord, Boskalis, Allseas en Heerema zijn wereldtop en zorgen voor veel werkgelegenheid. Ook indirect, als je ziet hoeveel bedrijven hier in de regio aanverwante producten en diensten leveren. Die Hollands glorie moeten we behouden.’
Complexer
En dus maakt Ernst-Jan zich, samen met de relevante brancheverenigingen, hard voor een verruiming van de tonnageregeling. Ook op andere vlakken laat KPMG van zich horen. Ernst-Jan: ‘Elk bedrijf moet compliant zijn, oftewel: voldoen aan wet- en regelgeving. Het probleem is dat de OESO en de EU administratief meer en meer van bedrijven verwachten. Er komen, ook in de scheepvaart en offshore, steeds meer en steeds complexere regels als gevolg van die internationale ontwikkelingen. Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om compliant te zijn. Daarom pleiten we in Den Haag voor beter uitvoerbare regels.’
Btw aantrekkelijk maken
Meedenken over het aanpassen van besluiten in deze sector is mooi, maar Elène vindt klanten adviseren het leukst. ‘Iets bedenken waaraan de klant nog niet heeft gedacht, dat vind ik het mooiste aan ons vak. Wijzen op een regeling die ze nog niet benutten of een slimme optimalisatie bedenken binnen de regels. En dat op een praktische en begrijpelijke manier, ook voor de niet-fiscalist.’
‘Ik word ook heel blij van maatwerktrainingen en -cursussen die we bij klanten geven. In het begin zie je ze denken: fiscaliteit, niet echt hip… Als je meer vertelt over het belang en de mogelijkheden van btw binnen hun bedrijf, dan zie je dat het steeds meer gaat leven. Dan voer je vaak ook op een breder niveau discussies, bijvoorbeeld over actuele ontwikkelingen als het automatiseren van btw-aangiften en de groeiende rol van IT-tools in dit proces. Het mes snijdt dan aan twee kanten: ik help de klant ermee én ik krijg veel energie van mijn werk. Dan denk ik: zie je wel, belasting is best leuk, hoor!’