100-jarig Luxor Theater is ondernemender geworden
01-02-18
In 2017 bestond Luxor Theater Rotterdam 100 jaar. Een mijlpaal die uitgebreid werd gevierd. Met december als hoogtepunt: eigen jubileumvoorstellingen (van Paul de Leeuw en van Waardenberg en De Jong & de Dames van Toren C), een artiestenvlaggenparade tussen het oude Luxor en het nieuwe Luxor en een expositie.
Het eeuwfeest was ook aanleiding om stil te staan bij de toekomst van het theater. ‘We staan op een kantelpunt’, zegt directeur Marc van Kaam. ‘Openbare instellingen worden steeds meer gevraagd financieel zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Helemaal zonder subsidie onze publieke taak uitoefenen is een utopie. Het betekent meer risico’s, maar ook meer verdienkansen. Bijvoorbeeld door met eigen producties te starten.’
‘We zijn ondernemender geworden. Je moet durf tonen. En tegelijkertijd realistisch blijven. Bij risicovolle voorstellingen rekenen we met een break-even bij 50 procent bezetting. Je moet niet uitgaan van 80 procent. Dat is luchtfietserij.’
Verdieneffect
De subsidie is de afgelopen jaren drastisch afgebouwd. Van Kaam: ‘We krijgen de komende vier jaar 2,5 miljoen euro per jaar. Daarvan gaat 1,3 miljoen terug naar de gemeente voor de huur van de gebouwen. Een paar ton is voor onderhoud. Uiteindelijk houden we een miljoen over en daarmee realiseren we een omzet van 11 miljoen euro!’
Fiddler on the Roof
De eerste grote eigen voorstelling, in samenwerking met een theaterproducent, was De Marathon. Met 55 voorstellingen en 55.000 verkochte kaarten was de musical een regelrecht succes. Van Kaam: ‘De volgende coproductie is Fiddler on the Roof, met Thomas Acda in de hoofdrol. Die musical doen we met een alliantie van zes theaters.’
‘Best spannend, zo’n grote productie: 130 speelbeurten waarvan vier weken in het nieuwe Luxor. Van 6 maart tot en met 1 april. Je wilt op een kaartprijs uitkomen waarmee je wat kunt verdienen, maar die ook acceptabel is voor de consument.’
Floppen
‘De recensies waren gelukkig heel goed’, zegt Ruben Israël. Hij is manager Marketing, Sales en Events. ‘Vooral over Thomas Acda is men lovend. Het succes van zo’n voorstelling staat of valt met de hoofdrolspeler.’
‘Er is een groot verschil tussen marketing in het bedrijfsleven en cultuurmarketing. In het bedrijfsleven mag 90 procent van de producten floppen. Geeft niks. Die andere 10 procent maakt dat wel goed. Bij ons mag eigenlijk niets floppen. Terwijl we iets inkopen waarvan we nog niet weten of het wat wordt. Dat weet je pas bij de première.’
Bedrijfsarrangementen
Wat Van Kaam en Israël wél weten, is welk soort voorstellingen zich lenen voor bedrijven om medewerkers of relaties uit te nodigen. Met name musicals en theaterconcerten. ‘Fiddler is er zeker één. We hebben diverse pakketten samengesteld, inclusief een borrel, buffet of diner. Die arrangementen passen mooi in de agenda: de meeste bedrijven willen doordeweeks, terwijl het gewone uitgaanspubliek vooral in het weekend komt.’
‘Naast de arrangementen is het ook mogelijk dat een bedrijf een voorstelling helemaal uitkoopt’, aldus Israël. ‘Dan kunnen we de foyer ook helemaal aankleden in de stijl van dat bedrijf.’
Band met bedrijfsleven
Luxor heeft doelbewust geïnvesteerd in de band met het (regionale) bedrijfsleven. Van Kaam: ‘Ook via netwerken, zoals Friends in Business, Rotterdam Topsport en de Feyenoord Business Club. We zijn ook steeds beter in staat te vertellen welke mogelijkheden we hebben. Ook buiten voorstellingen om. Vandaar de toename aan evenementen voor bedrijven, scholen en instanties. Van seminars tot bedrijfsfeesten.’
Rechtsreeks naar Hilversum
Het theater merkt ook een groei van het aantal tv-opnames. Israël: ‘Zeker sinds de mediaring is aangelegd, een mooi voorbeeld van de samenwerking in de stad. We hadden al glasvezel, maar dankzij de gemeente zijn wij en nog een tiental locaties, zoals Ahoy, Pathé en De Kuip, aangesloten op een nieuwe rechtstreekse verbinding naar Hilversum. Zo kunnen tv-producenten de beelden streamen. Er zijn geen dure zendwagens meer nodig en de kwaliteit is stukken beter.'