Mobiliteit en vervoer

Zeeschepen gaan aan de walstroom

16-10-24

Na RWG en ECT krijgt ook APM Terminals Maasvlakte II walstroom voor zeeschepen. Die hoeven dan niet meer hun dieselgeneratoren te laten draaien als ze afgemeerd zijn voor het laden en lossen van containers.

De overeenkomst voor de bouw en aanleg van de installaties en infrastructuur en de levering van elektriciteit werd half oktober ondertekend met Rotterdam Shore Power (RSP), het samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Daarmee liggen alle drie de grote deepsea terminal in Rotterdam op koers naar walstroom.

Europese regelgeving

De CO2-uitstoot wordt met bijna 7.000 ton per jaar verminderd als zeeschepen bij APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII). Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof zal erdoor dalen. In totaal zullen schepen jaarlijks zo’n 13.000 MWh gaan gebruiken bij de terminal.

Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Dat is op tijd voor de Europese regelgeving die vanaf 2030 walstroom verplicht stelt voor containerschepen.

Voorloper

‘Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren’, zegt Harold Kunst, CEO van APMT MVII. ‘Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.’

‘Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio’, aldus RSP-directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn. ‘Dit is een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.’

Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP). (foto Marc Nolte)

Emissievrije terminal

‘Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken’, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.’

APMT MVII is nu al een CO2-emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Zo rijden er volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s) rond. Deze voertuigen verplaatsen de containers op het terminalterrein en rijden op stroom die is opgewekt door windenergie.

FOTO: APM Terminals Maasvlakte II. (foto APMT)

Meer nieuws