Mobiliteit en vervoer

Verschillen per gemeente maken zero-emissiezones onduidelijk voor ondernemers

06-01-25

Twee op de drie ondernemers met een bedrijfsbus maken zich zorgen over de gevolgen van de ingevoerde zero-emissiezones. Sinds 1 januari hebben veertien gemeenten zo’n zone. Zeker zestien andere gemeenten volgen later. Ruim 64 procent van de ondernemers met een of meer bedrijfsvoertuigen klaagt over onduidelijkheid omdat gemeenten eigen regels hanteren. Dat blijkt uit een onderzoek van ANWB Zakelijk.

‘Ondernemers krijgen te maken met allerlei regionale verschillen als het aankomt op zero-emissiezones’, zegt Sieds Rienks, interim-productmanager bij ANWB Zakelijk. ‘Dat veroorzaakt veel onzekerheid en kopzorgen.’

Binnensteden 

Zoals al jaren van tevoren was aangekondigd, mogen dieselbestelwagens veel binnensteden niet meer in. Daardoor moeten ondernemers overstappen naar elektrische voertuigen. Daarvoor waren diversie subsidieregelingen voorhanden.

De invoering brengt desondanks veel uitdagingen en zorgen met zich mee voor ondernemers, stelt ANWB. 23 procent van de ondernemers ziet zero-emissiezones als de grootste uitdaging van hun bedrijf. Voor nog eens 22 procent is dat de vervanging van de bedrijfsbus. In totaal maakt 64 procent van de ondernemers zich zorgen over de komst van de zero-emissiezones. 15 procent ligt er niet wakker van. Zes op de tien maken zich zorgen over de vervanging van hun bedrijfsbus. Twee op de tien maken zich niet druk.

Regionale verschillen

Elke gemeente bepaalt zelf hoe de zero-emissiezones eruitziet. Van het type voertuigen dat wordt gemonitord tot de omvang van de milieuzone en de handhavingsmethode. ‘Deze regionale verschillen brengen een hoop vragen en onzekerheden met zich mee’, aldus Rienks. ‘Waar je in de ene stad nog met een dieselbus kunt rijden, mag dat in een andere stad niet meer. Dit maakt het voor ondernemers lastig om langetermijnbeslissingen te nemen over hun bedrijfsbus.’

Daarnaast zorgen de verschillende maatregelen en meningen in de politiek over de zero-emissiezones voor extra onrust bij ondernemers. Afgelopen najaar probeerde de Tweede Kamer nog uitstel af te dwingen.

Voorlopig geen boetes

‘Eén ding is zeker: sinds 1 januari 2025 hebben veertien gemeenten in Nederland zero-emissiezones. Hoe zij die concreet invullen, is afwachten. Gelukkig kunnen ondernemers die niet op tijd aan de regels van de zero-emissiezone voldoen, rekenen op een tijdelijke boetevrije periode en passende hulp bij de overstap naar elektrisch rijden’, stelt Rienks.

FOTO: In sommige binnensteden mogen dieselbussen niet meer komen, in andere (nog) wel. (foto ANWB Zakelijk)

Meer nieuws