Mobiliteit en vervoer

Ondernemers worstelen met zero-emissiezones

16-07-24

Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dit blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder 497 mkb- en zzp-ondernemers. Vanaf 2025 mag in veel steden niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden, wat veel ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen.

Wagenpark vervangen

‘Dit vergt niet alleen veel uitzoekwerk en geregel, maar ook een investering’, zegt Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk. Door de komst van de zero-emissiezones moeten veel ondernemers (versneld) hun wagenpark vervangen – gedeeltelijk of volledig. Dat brengt zorgen met zich mee.

‘Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet’, aldus Van Weert. 

Heilige koe

Ook het personeel dat dagelijks rondrijdt in de bedrijfswagens kan sceptisch zijn over de overstap naar elektrisch. ‘Chauffeurs hechten veel waarde aan hun “heilige koe”. Daarnaast kunnen elektrische busjes nog geen zware ladingen vervoeren en met dat gewicht dezelfde lange afstanden afleggen als dieselbusjes, alhoewel dat steeds beter wordt’, zegt Van Weert. ‘Maar toch moeten zowel ondernemer als chauffeur de overstap maken, want uitstootloze busjes zijn de toekomst.’

Daarnaast staan veel ondernemers niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie ondernemers ervoor kiest om de elektrische bedrijfswagen te leasen. Ruim één op de vier verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl één op de vijf gedeeltelijk rekent op subsidies.

‘Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden. Maar leasen drukt wel weer op de maandelijkse lasten, dus dit moet je goed overwegen als ondernemer’, zegt Van Weert hierover. 

BPM

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. De bestelbussen en vrachtwagens die wél in deze zero-emissiezone mogen rijden, moeten uitstootvrij zijn. Wel is er voor een aantal voertuigcategorieën tot 2030 een overgangsregeling of een vrijstelling.

Daarnaast moeten ondernemers per 2025 belastingheffing (BPM) betalen bij de aanschaf van een dieselbusje. Hierdoor is er momenteel een run op dieselbusjes. Hoeveel belastingheffing ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. Op deze manier probeert de overheid rijden op diesel te ontmoedigen en de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren.

ANWB Zakelijk lanceert De Opwegwijzer voor de Zaak, een tool voor ondernemers die hun wagenpark willen of moeten elektrificeren. Hierin krijgt de ondernemer advies over óf en hoe lang de ondernemer met de huidige bedrijfswagen in een milieuzone mag rijden.

(foto ANWB Zakelijk)

Meer nieuws