Minder diefstal van importcontainers dankzij Vertrouwensketen
26-02-25
Ook het Verre Oosten en Oceanië zijn sinds nu aangesloten op de Vertrouwensketen van de Rotterdamse haven. Containerrederijen en hun cargadoors verstrekken voor importcontainers daarvandaan geen pincodes meer voor het afhalen op de terminal. Dat bleek te fraudegevoelig.
Alle intercontinentale containerlading die de Rotterdamse haven binnenkomt, wordt voortaan afgehandeld via de Vertrouwensketen. Ophalen bij de deepsea-terminals kan alleen nog op deze manier. Al ruim 1,1 miljoen containers zijn via de Vertrouwensketen vrijgesteld.
De Vertrouwensketen draagt bewezen bij aan een weerbaardere havenlogistiek, zo constateerde het Hoofd van de Zeehavenpolitie, Jan Jansen, onlangs. ‘Ik durf de conclusie te trekken dat door deze maatregelen de haven substantieel veiliger is geworden.’
Vertrouwensketen
De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens.
Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met uitsluitend geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerders kunnen hun komst bij de deepsea-terminal voormelden en daar vervolgens terecht.
Gesloten logistieke keten
Het draait om een goede samenwerking van alle schakels in de logistieke keten, ondersteund door verschillende overheden. In relatief korte tijd is een geheel nieuwe werkwijze ingevoerd.
In de Vertrouwensketen geven betrokken partijen het recht om in de haven een container op te halen digitaal aan elkaar door. Van de rederij naar zijn klant (de verlader of expediteur) via eventueel een uitvoerende expediteur naar uiteindelijk de vervoerder. Op die manier ontstaat een gesloten keten, met daarin alleen bekende, betrouwbare deelnemers.
De voorheen veel gebruikte e-mails met pincodes zijn verleden tijd. Die pincodes kwamen regelmatig in verkeerde handen, zodat criminelen een container op de terminal konden afhalen. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerder, binnenvaart- of railoperator kan dat nu nog doen.

Laatste fase
Met introductie van de Vertrouwensketen voor het Verre Oosten en Oceanië is de laatste regio toegevoegd. Eerder werd die werkwijze al verplicht voor containers uit Latijns-Amerika (31 maart 2024), Noord-Amerika (1 juli 2024) en Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan (1 oktober 2024).
Binnenkort start de laatste fase. De deepsea-rederijen/-cargadoors richten zich hierin op de resterende containerlading waarvoor zij zelf de vrijstelling sturen. Ook begint de uitrol van de Vertrouwensketen voor klanten van Hapag-Lloyd. Die rederij stopte in 2022 al met het uitgeven van pincodes en werkt sindsdien via Secure Container Release. Om in Rotterdam tot één uniforme werkwijze te komen, gaat Hapag-Lloyd dit platform nu koppelen met de Vertrouwensketen.
Alle rederijen
Alle grote deepsea-rederijen doen in de Vertrouwensketen mee: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM.
Sinds de start van de Vertrouwensketen zijn in de haven van Rotterdam inmiddels meer dan 1,1 miljoen importcontainers op de nieuwe manier afgehandeld. Zo’n 2.000 verladers en expediteurs en ruim 1.000 vervoerders hebben daarvoor hun werkwijze aangepast.
(foto’s Vertrouwensketen)