Mobiliteit en vervoer

‘Logische verbintenis’

Severs Breeman - Rotterdam

Ze bestaan beide meer dan 100 jaar en zijn niet weg te denken uit Rotterdam: Breeman BMW & MINI en
Luxor Theater Rotterdam. Dat schept een band. Breeman is lid van Luxors Business Club en heeft vier Business Seats in het Nieuwe Luxor. Daarnaast rijden twee medewerkers in door de dealer geleverde MINI’s.

Waarom passen Breeman en Luxor zo goed bij elkaar?

‘We zetten bewust in op partnerships die ons met de stad verbinden’, zegt marketingmanager Michael Braak. ‘We zijn een oer-Rotterdams bedrijf met een grote naamsbekendheid. Wat wil je ook? We bestaan al sinds 1908 en zijn daarmee een van de oudste familiebedrijven in de regio. Luxor is een icoon en bijna even oud. We passen bij elkaar. Onze doelgroep wordt steeds breder, zowel bij BMW als bij MINI, en dankzij de samenwerking met Luxor hebben we een extra mogelijkheid om die mensen te bereiken.’

Sinds wanneer doen jullie dat?

Directeur Aart Jan Witvliet: ‘Dit is het tweede jaar. Daarvóór hebben we eerst goed geanalyseerd: het moest premium zijn en intermenselijk. Daarnaast moest zo’n partnership de mogelijkheid bieden om onze boodschap uit te dragen. Luxor past helemaal bij onze klanten: de voorstellingen, de reputatie, de uitstraling en het Rotterdamse karakter. Om dezelfde redenen hebben we ons ook bij Friends in Business aangesloten en sponsorden we vorig jaar de Rotterdam Business Party in The Boathouse Kralingen.’

Hoe staan jullie daar dan in?

Aart Jan: ‘Vooraf kijk je wat de raakvlakken zijn en hoe de klik is. Zit dat goed, dan gaan we er ook volledig voor. Als je zo’n samenwerking aangaat, moet je het ook goed doen, vinden wij.’

Michael: ‘Dat kan alleen als je er ook persoonlijk bij betrokken bent. En je moet het goed met elkaar kunnen vinden. We hebben vooral contact met Karen Klein (sponsormanager, red.), die als een actieve relatiebeheerder altijd voor de Business Seat-houders klaarstaat. Karen is echt een ambassadrice voor Breeman. Ze rijdt in een van onze MINI’s, is daar heel enthousiast over en weet ons overal waar ze komt op een leuke manier te promoten. Zo help je elkaar.’

Wat hebben jullie zoal gedaan?

Michael: ‘Luxor organiseert speciale Business-avonden, we worden voor leuke voorstellingen uitgenodigd waar we met zakelijke relaties naartoe kunnen, en Luxor biedt ons een boeiend netwerk en Business Seats. Twee keer per jaar omarmen we een geselecteerde voorstelling. Dan zetten we een MINI of BMW in de centrale ontvangsthal, waar we dan een klein evenement omheen verzinnen. Op zo’n avond komen 1.500 mensen voorbij.’

Aart Jan: ‘Maar we hebben ook een keer als eindejaarsgeschenk twee kaarten cadeau gedaan aan zakelijke relaties. We wilden hen iets bijzonders geven en onze partners daarbij betrekken. Zo konden we ze verrassen en tegelijkertijd meer bekendheid geven aan Luxor.’

Breeman is op veel vlakken betrokken bij de stad Rotterdam…

Aart Jan: ‘Als Rotterdams familiebedrijf willen we bijdragen aan belangrijke pijlers in de maatschappij. Die verdienen steun van het bedrijfsleven. Zo zijn we ook lid van het Gilde van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dat soort iconen mag niet verdwijnen.’

Michael: ‘Het is heel divers, want we zijn bijvoorbeeld ook betrokken bij Hockeyclub Rotterdam en het Ikazia Ziekenhuis. Allemaal zeer Rotterdams en onmisbaar voor het sociale leven. Dat steunen we van harte.’

Kijk je daar dan altijd zakelijk naar: wat kan het opleveren?

Aart Jan: ‘Nee, dat hoeft niet. We hebben ook sinterklaascadeautjes langsgebracht bij het Sophia Kinderziekenhuis. Zonder bijbedoeling en ook zonder daar ruchtbaarheid aan te geven. Er is meer in het leven dan het verkopen van auto’s.’

Meer nieuws