Mobiliteit en vervoer

Liefst weer elektrische auto, maar afbouw belastingvoordeel zorgt voor twijfel

08-04-25

Het overgrote deel van de elektrische rijders kiest voor de volgende auto weer elektrisch: 82 procent. Dat aandeel is wel kleiner dan in voorgaande jaren. In 2022 was het nog 90 procent. Eén op de drie elektrische rijders overweegt dan ook terug te gaan naar een auto op benzine of diesel. Dat komt door veranderingen in belastingen die elektrisch rijden duurder maken.

Dat blijkt uit het jaarlijkse EV- en Berijdersonderzoek naar elektrische auto’s. Het onderzoek onder ruim 3.500 mensen met een elektrische auto werd gehouden door de Vereniging Elektrische Rijders, Rijksuniversiteit Groningen en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Aan het eind van 2025 verdwijnen de meeste belastingvoordelen voor elektrische auto’s. Er moet meer wegenbelasting worden betaald en voor zakelijke rijders wordt elektrisch rijden minder aantrekkelijk, doordat de korting op de bijtelling stopt. Slechts 29 procent van de deelnemers aan het EV- en Berijdersonderzoek vindt dat de overheid elektrisch rijden aanmoedigt.

Subsidie

Subsidie blijkt belangrijk voor elektrische rijders. 49 procent van de mensen die een nieuwe elektrische auto rijdt (private lease of privé koop) ontving subsidie uit de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). 38 procent kwam niet in aanmerking voor subsidie en 3 procent had geen interesse in subsidie.

Van de ondervraagden rijdt 67 procent privé een elektrische auto. Bijna driekwart van de deelnemers aan het onderzoek heeft een nieuwe elektrische auto. De EV-rijder uit het onderzoek is vaak een man, gemiddeld 58 jaar en hij verdient bovenmodaal. Hij stemt vooral GroenLinks-PvdA, VVD, D66, Volt of PVV. Bijna acht op de tien hebben zonnepanelen op hun dak.

(foto Halfpoint/AdobeStock)

Meer nieuws