Kabinet trekt plan vlot voor waterstof- en CO2-infrastructuur
06-12-24
Het kabinet gaat prioriteit geven aan waterstof- en CO₂-infrastructuur. Daarmee wil het de verduurzaming van de Nederlandse industrie versnellen en verdere vertraging van de Delta Rhine Corridor (DRC) voorkomen. ‘Deze beslissing draagt bij aan de tijdige overstap naar duurzame energie, om Nederland minder afhankelijk te maken van het buitenland en om de klimaatdoelen te halen.’
De Delta Rhine Corridor is een grootschalig project om ondergrondse leidingen aan te leggen vanuit de Rotterdamse haven, via Moerdijk naar Duitsland. Dit project is volgens het kabinet essentieel voor de toekomst van de Nederlandse industrie. ‘Het aanleggen van buisleidingen voor waterstof en CO₂ verlaagt de uitstoot van broeikasgassen en voorziet de industrie van de benodigde infrastructuur om schoner te produceren.’ Aldus het kabinet.
Sneller
Afgelopen zomer werd bekend dat de aanleg van de Delta Rhine Corridor werd uitgesteld van 2028 naar 2032. In het oorspronkelijke plan voor de Delta Rhine Corridor werden meerdere producten en modaliteiten gecombineerd, zoals ammoniak en gelijkstroomkabels. Dat bleek te ambitieus en complex, constateert het kabinet. Door het project nu helemaal te richten op het transport van waterstof en CO₂ kan het project alsnog verder. Daarnaast biedt het duidelijkheid voor de betrokken partijen. Zoals Shell, Gasunie, BASF en Havenbedrijf Rotterdam.
Havenbedrijf Rotterdam heeft dan ook positief gereageerd. CEO Boudewijn Siemons, CEO: ‘Voor industriële clusters in Rotterdam, Nederland, Duitsland en Noord-West Europa is dit een heel belangrijk besluit. Het onderstreept de urgentie om de industrie een toekomst te bieden. Infrastructuur gaat vóór de investeringen in verduurzaming uit. Het is heel goed dat deze duidelijkheid wordt gegeven.’
Het kabinet werkt aan een heldere tijdlijn voor de aanleg van de waterstof- en CO₂-leidingen, met een geplande afronding tussen 2031-2033. ‘Dit biedt bedrijven de zekerheid om de benodigde investeringen in duurzame technologie te blijven doen. Tegelijkertijd versterkt het de positie van Nederland als internationale waterstofhub en betrouwbare locatie voor CO₂-opslag.’
Uitstel voor ammoniak
Het kabinet heeft ervoor gekozen om ammoniak uit het DRC-project te halen. Het plan daarvoor vindt de regering nog onvoldoende uitgewerkt; het heeft meer tijd nodig. Ook is besloten een herbruikbare buisleiding niet in het project op te nemen vanwege dezelfde reden. Mogelijk komen deze onderdelen later weer terug als extra’s bovenop de huidige plannen.
Ook de gelijkstroomkabels die nodig zijn voor de zogeheten diepe aanlandingen van windenergie op zee vallen nu buiten het project. Dat is de infrastructuur die nodig is om de opgewekte elektriciteit van offshore windparken naar het vasteland te transporteren.
Het schrappen hiervan heeft grote gevolgen voor de tijdige beschikbaarheid van groene stroom in Nederland. Netbeheerder Tennet denkt dat de aanleg van de kabels nu pas vanaf 2040 wordt gerealiseerd. Daarom wordt met spoed naar alternatieve routes gezocht.
FOTO: Shell bouwt op de Maasvlakte Europa’s grootste groene waterstoffabriek: Holland Hydrogen 1. (illustratie Plotvis)