Mobiliteit en vervoer

In dubio bij aankoop nieuwe bestelbus: elektrisch of toch nog diesel?

17-10-23

Veel ondernemers die binnenkort willen of moeten investeren in een nieuwe bestelbus twijfelen: is het verstandig alvast een elektrische te kopen of is het juist slimmer om nog een dieselversie aan te schaffen? Dat meldt evofenedex. Na recente berichten in de media over een verwachte stormloop op dieselbestelwagens tot 2025, krijgt de ondernemersorganisatie veel vragen.

Die stormloop wordt voorzien door de naderende uitbreiding van zero-emissiezones in grote steden. Die zijn er al voor vrachtwagens, in minstens negentien gemeentes gaan ze vanaf 2025 ook voor bestelwagens gelden. 

Overgangsregeling

Maar daarna is er eerst nog een overgangsregeling. Alleen nieuwe bestelauto’s moeten vanaf 1 januari 2025 volledig emissievrij zijn. Bestaande dieselbestelauto’s (Euro 5) mogen de zero-emissiezones nog in tot eind 2026, dan wel tot eind 2027 (Euro 6). 

Voor vrachtauto’s gelden andere uitzonderingen. Uiteindelijk moeten ook die per 2030 allemaal uitstootvrij zijn.

‘Je kunt als ondernemer nog steeds kiezen voor de aanschaf van een dieselbestelauto’, stelt evofenedex op haar website. ‘Bijvoorbeeld als je niet of nauwelijks in zero-emissiezones rijdt of met een zware aanhangwagen lange afstanden moet rijden. Dan kan een dieselbestelauto interessant zijn voor ondernemers.’

Bpm-vrijstelling verdwijnt

Aan de andere kant kan het juist nu al interessanter zijn om over te stappen op een elektrische bestelauto, merkt evofeendex op. ‘De aanschafprijs van een elektrische bestelauto is momenteel al flink lager dan voorheen. Diverse subsidies zijn ook in 2024 beschikbaar (SEBA, MIA/Vamil). De operationele kosten vallen vaak ook lager uit bij een elektrische bestelauto.’

Per 1 januari 2025 wordt bovendien de bpm-vrijstelling voor dieselbestelauto’s wordt afgeschaft. Vanaf dan moeten bedrijven bpm betalen over een diesel- of benzinebestelauto. Dat bedrag kan oplopen tot boven de 10.000 euro.

Overstappen

Wie nu voor een dieselbestelauto kiest, moet uiterlijk voor 1 januari 2028 alsnog overstappen op een elektrische bestelauto. Anders kom je de zero-emissiezones niet meer in. Eveofenedex heeft nog een advies: ‘Op veel plaatsen is de netcapaciteit niet voldoende om snel een netwerkaansluiting te krijgen om je voertuig op te laden. Het loont dus zeker om nu al te informeren naar een stroomaansluiting.’

Evofenedex helpt ondernemers bij de keuze tussen elektrisch, diesel en benzine. Op de website is veel handige informatie over de zero-emissiezones te vinden. Op www.opwegnaarzes.nl kun je op basis van het kenteken zien hoelang je huidige bestelauto nog de emissiezones in mag. 

Meer nieuws