Huurauto wint flink terrein
04-08-23
De autoverhuurmarkt gaat de komende jaren stevig groeien. Dat blijkt uit een toekomststudie van KPMG in opdracht van brancheorganisatie BOVAG. De belangrijkste reden is dat er meer vraag komt naar flexibel vervoer. Zowel zakelijk als privé, en dat komt mede door de toenemende elektrificatie van het wagenpark.
Volgens de onderzoekers groeit de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt (= verhuurdagen x dagprijs) tot 2030 met ruim de helft. De belangrijkste redenen voor de groei van de zakelijke verhuurmarkt zijn:
– Bedrijven hebben een toenemende behoefte aan een flexibele vloot
– Het aantal zakelijke reizigers groeit
– De omvang van de leasevloot groeit, waardoor meer vervangend vervoer en voorloop auto’s worden ingezet
De belangrijkste redenen voor de groei van de particuliere verhuurmarkt zijn:
– Door de hogere aanschafprijs van auto’s zullen mensen vaker kiezen voor gebruik in plaats van bezit
– Afname van parkeergelegenheid ontmoedigt het bezit van een eigen auto
– Elektrificatie van het Nederlandse wagenpark
– De toename van het toerisme
Elektrische auto
De groeiende elektrificatie van het wagenpark zorgt op meerdere manieren voor een toenemende behoefte aan huurauto’s, voorspelt KPMG. Ten eerste zijn nog niet alle elektrische auto’s (EV’s) even geschikt als vakantieauto. Bijvoorbeeld om een caravan te trekken of door het beperkte bereik. De onderzoekers verwachten dat een groeiend deel van de autovakantiegangers gedurende het jaar in een EV rijdt, maar voor de vakantie een niet-elektrische auto zal huren.
Ten tweede komt er door de introductie van zero-emissiezones in steden bij bezitters van een brandstofauto een toenemend vraag naar elektrische (want zero-emissie)voertuigen voor incidenteel bezoek aan een binnenstad. Dit geldt voor zowel zakelijk als privé.
Flexibel vervoer
De vraag naar flexibel vervoer gaat op de wat langere termijn sowieso stijgen, voorspellen de onderzoekers. Dat heeft meerdere oorzaken. Zo denken ze dat er alleen al meer automobilisten komen door de groei van het aantal inwoners in Nederland. Ook wordt er een afname voorzien van bestuurders jonger dan 50 jaar die zelf een auto bezitten. Daar komt nog bij dat in stedelijke gebieden deelvervoer steeds meer wordt gestimuleerd.
Een belangrijke kanttekening die KPMG daarbij maakt, is dat de deelauto niet wordt beschouwd als vervanging van de huurauto, maar veeleer als complementair aan autoverhuur. Een deelauto is meestal een aanvulling op het OV of vervanging van de tweede of derde auto.
Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijven van BOVAG, zegt: ‘De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is.’
Foto: Gouden tijden op komst voor autoverhuurbedrijven.