Mobiliteit en vervoer

Hoge lonen maken Rotterdamse haven nog niet aantrekkelijk genoeg

22-11-24

Ondanks de hoge lonen hebben bedrijven in de Rotterdamse haven steeds meer moeite om voldoende personeel te vinden, helemaal medewerkers die qua opleiding en ervaring passen bij het gevraagde niveau. Dat niveau is namelijk steeds hoger, blijkt uit het nieuwste arbeidsmarktonderzoek dat SEOR (Erasmus Universiteit) heeft uitgevoerd in opdracht van werkgeversorganisatie Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam.

SEOR vat de problemen in het haven-industrieel complex samen met twee woorden: ‘krapte’ en ‘upgrading’. Er is sprake van een structurele personeelskrapte: het aantal openstaande vacatures bedraagt ongeveer 6 procent van het werknemersbestand, ongeveer twee derde van de vacatures (grotendeels in de techniek) is moeilijk vervulbaar en 67 procent van de werkgevers denkt dat het tekort in de toekomst alleen maar verder zal toenemen. Het werk zelf wordt complexer. Met name als gevolg van digitalisering is inmiddels één op de drie “havenwerkers” actief op hbo/wo-niveau.

Samenwerking

‘Samenwerking is broodnodig voor het aanpakken van de huidige en toekomstige personeelskrapte’, concludeert Deltalinqs. ‘De huidige 6.000 vacatures bij bedrijven in de haven lopen in de toekomst anders nog verder op. De bedrijven in de Rotterdamse haven hebben sowieso al jaren grote moeite om nieuw personeel aan te trekken. Zeker als het gaat om technische functies.

Energietransitie en digitalisering zorgen voor nieuwe functies, waardoor het aandeel hbo/wo-functies stijgt. Door imagoproblemen weet de haven die doelgroep nog steeds lastig te interesseren. Overigens blijven mbo’ers veruit de grootste groep.

Er is ook goed nieuws, vindt Deltalinqs: ‘Het aantal vaste dienstverbanden stijgt, organisaties in de haven betalen goed (zelfs bovengemiddeld) en op het gebied van inclusie worden duidelijke stappen gezet.’

Human Capital Coalitie Energietransitie

Wat zijn de grootste uitdagingen, volgens de werkgeversorganisatie? ‘Door de vergrijzing (uitstroom door pensioen), de energietransitie en digitale transitie zien we het aantal vacatures stijgen. In een arbeidsmarkt die toch al krap is, moeten we slim werken aan oplossingen.’

Dat kunnen bedrijven niet alleen, vandaar de roep tot verdere samenwerking. Er is een Human Capital Coalitie Energietransitie waarin organisaties en bedrijven kennis en ervaringen uitwisselen. ‘Niet om elkaars medewerkers “weg te kapen”, maar om te zorgen dat méér mensen in de haven komen werken in een van de vele interessante functies’, legt Deltalinqs uit.

De werkgeversorganisatie heeft zich verbonden aan de Human Capital Coalitie Energietransitie. ‘Hiermee vergroten we de instroom van nieuwe havencollega’s, samen met onder meer de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam en de regionale onderwijsinstellingen Techniek College Rotterdam, Hogeschool Rotterdam en het Scheepvaart en Transport College (STC). We zijn goed op weg, al moeten we werken aan de naamsbekendheid van HCCE, om zo het bereik naar de juiste doelgroepen (zoals jongeren) te vergroten.’

Influencers

Een van de acties is de door HCCE opgezette campagne Werken in de Rotterdamse Haven en het gelijknamige webportal. ‘Uit het onderzoek blijkt ook hoe we beter kunnen aansluiten bij de arbeidsmarkt van “nu”. Slimmer werken door nieuwe technologieën, medewerkers meer regie op hun werk te geven, investeren in een inclusief werkklimaat en het faciliteren van werk-naar-werk trajecten. Het zijn enkele oplossingen waar we ons samen met de HCCE-partners over gaan buigen.’

De ondervraagde werkgevers hebben weinig geloof in traditionele wervingskanalen, zoals open dagen en bedrijfsbezoeken. Die sluiten volgens hen minder goed aan bij de leefwereld van jongere doelgroepen. De bedrijven vragen meer aandacht voor de (vroegtijdige) inzet van nieuwe (sociale) media en influencers.

(foto Tekst & Toebehoren)

Meer nieuws