Mobiliteit en vervoer

Fiets van de zaak!

04-07-24

Egon Ottens stapte drie jaar geleden over van Pon Automotive naar Auto Hoogenboom. Als Fleet Manager helpt hij bedrijven bij mobiliteitsvraagstukken. ‘De lokale dynamiek is leuker.’

Ben je een autoliefhebber?
Egon: ‘Een liefhebber zeker, maar geen autogék. Mijn achtergrond ligt in de grafische industrie, maar inmiddels werk ik al ruim twintig jaar in de autobranche. Via via kwam ik terecht bij een SEAT-dealer, die de zakelijke tak in Spijkenisse ging opzetten. Niet zozeer de auto’s trokken me, wel de processen erachter. Ik heb mobiliteit altijd interessant gevonden.’ 

Voor je het wist zat je bij Pon. 
‘Pon is importeur van SEAT. Ze vroegen me: “Wat jij lokaal doet, wil je dat landelijk komen doen?” Een mooie uitdaging. Pon is een van de mooiste bedrijven van Nederland en een van de grootste fietsproducenten van de wereld. Ik ben ruim vijftien jaar accountmanager fleetsales geweest en bediende de grootste corporates van Nederland.’ 

Interessant?
‘Jazeker, maar ook lastig. Je zat bijna nooit met eindbeslissers aan tafel. Ik gaf lange presentaties en stelde enorme Excel-documenten samen, maar het duurde lang voor beslissingen waren genomen.’

Dat is nu wel anders.
‘Zeker! Sinds begin 2021 werk ik bij Auto Hoogenboom, waarvan Pon de enige aandeelhouder is. Ik wilde de retailkant van het vak ervaren. En al helemaal in de regio waar ik vandaan kom. Onze klantenportefeuille bestaat vooral uit middelgrote ondernemingen, waarbij je direct contact hebt met de directeur-eigenaar. De gesprekken met hen zijn waarachtiger, gaan dieper. Je komt sneller tot beslissingen. Bovendien is de diversiteit groot, elke bedrijf heeft eigen uitdagingen. De lokale dynamiek is leuker dan de landelijke.’ 

Kun je een voorbeeld geven?
‘We hebben een klant op de Maasvlakte, die functionele bedrijfswagens nodig heeft om het werk te doen. Voor hen is het voorkomen van onnodige stilstand belangrijk. Voor dat bedrijf vervullen we onze traditionele rol; auto’s leveren en zorgen voor goede en snelle service. Een andere klant is een verzekeringsadviseur, gevestigd in Rotterdam-centrum. Zij willen dat hun medewerkers zo weinig mogelijk autokilometers maken. Elke medewerker heeft een fiets van de zaak, via ons concept Lease a Bike. Met de Shuttel-mobiliteitskaart hebben medewerkers toegang tot allerlei vormen van mobiliteit. Voor die organisatie zijn wij meer mobiliteitspartner. Grappig toch, dat je naar de autodealer kunt voor je leasefiets of ov-kaart. Soms adviseren we zelfs om het wagenpark af te bouwen. Dat was tien jaar geleden onvoorstelbaar voor een autodealer.’

Is dat al de standaard?
‘Nee, de auto van de zaak is nog veel gangbaarder dan de fiets van de zaak of een mobiliteitsbudget. Door regelgeving komt er wel steeds meer noodzaak om te veranderen. 

Zo gaat op 1 juli 2024 de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (wpm) in. Organisaties met meer dan honderd werknemers moeten rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van medewerkers. Vanaf 1 januari 2025 gaan de zero-emissiezones in Rotterdam in. Ook vervalt de vrijstelling op de bpm voor ondernemers. Er gaat heel wat gebeuren.’ 

Wat vind jij daarvan? 
‘Persoonlijk vind ik dat de overheid minder moet focussen op technische oplossingen. Beperken van het gebruik van auto’s is effectiever voor een groenere, schonere en stillere stad. Er moeten veel minder auto’s de binnenstad in. De meest duurzame kilometer is nog altijd de niet gereden kilometer. Met de huidige maatregelen raak je de schilder, die een dure elektrische bedrijfswagen moet kopen terwijl die bus de hele dag stilstaat als hij aan het werk is. Is dat dan dé oplossing?’ 

Hoe speelt Auto Hoogenboom hierop in?
‘Wij adviseren onze klanten proactief over de omgang met de nieuwe regels. We zijn geen dominee die het duurzame geloof komt prediken, we kijken vooral wat een bedrijf op het mobiliteitsgebied wil. Daarbij lopen we soms tegen beperkingen aan. Met onze merken Audi, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, SEAT, Škoda en CUPRA kunnen we alle segmenten bedienen, maar we kunnen niet in elk segment elektrische auto’s leveren. Simpelweg omdat de fabrikant die niet maakt. Die afhankelijkheid is soms lastig.’ 

Wat doen jullie zelf?
‘We hebben een fietsplan, waarmee werknemers een elektrische of gewone fiets kunnen aanschaffen. Elektrisch rijden wordt gestimuleerd; zelf rijd ik een hybride SEAT. Ik pak ook weleens de fiets vanuit Hendrik-Ido-Ambacht. Bij al onze locaties staan laadpalen, zodat we tijdens werktijd onze auto kunnen opladen.’ 

‘Ook met betrekking tot die laadpalen zijn er beperkingen; op onze nieuwe locatie aan de Autostrada zat het elektriciteitsnet te vol, dus konden we er minder plaatsen dan we wilden. Dat hoort bij de transitie waar we nu middenin zitten. Soms frustrerend, maar vooral interessant. Het dwingt ons om continu na te denken over oplossingen. Daar hou ik van.’

Meer nieuws