Mobiliteit en vervoer

Elektrische bestelbus is in trek

29-08-23

Dit jaar komen er, met subsidie, ruim 7.500 elektrische bestelbussen bij. Dat betekent dat het aantal elektrische bestelbussen met eer dan 40 procent toeneemt. Daarmee lopen bedrijven vooruit op 2025; vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen. Daar zijn nieuwe bedrijfswagens met fossiele brandstof en vervuilende uitlaatgassen verboden.

Sinds gisteren (28 augustus) is de subsidiepot van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) leeg. Er was dit jaar 33 miljoen euro beschikbaar. Dat was meer dan vorig jaar en zodoende valt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger uit dan in 2022. 

Omslag

Staatssecretaris Heijnen noemt het goed nieuws dat meer ondernemers overstappen. ‘We zijn volop bezig met een grote omslag naar schoon verkeer in onze steden en dorpen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden.’

‘Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen. En fijn voor ons allemaal; het is toch lekker als je pakketje in een stille en schone bestelbus wordt bezorgd.’

Subsidie

Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er eentje kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus ligt dit jaar op 4.500 euro.

Kleinere bedrijven krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.

De overheid verwacht dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Het subsidiebudget voor 2024 wordt later dit jaar bekend. Naar verwachting is dat weer meer dan het totale budget van dit jaar.

Zero-emissie zone

anaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones emissievrij rijden, en eind 2030 allemaal. Dit geldt voor vrachtwagens die supermarkten of winkels bevoorraden, maar ook voor pakketbezorgers en klusbedrijven. 

Er zijn overgangsregelingen voor nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens. 

Het kabinet heeft met de deelnemende gemeenten afgesproken dat ze geen onmogelijke zaken vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven. Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te voeren en de verwachting is dat er meer zullen volgen. 

Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. In 2025 wil het kabinet dat het er 50.000 bestelauto’s zijn.

(foto Steven Lek)

Meer nieuws