Mobiliteit en vervoer

DIE EXTRA MIJL

16-08-24

Een van de eerste woorden die Geert Meesen kon zeggen, was auto. De passie voor auto’s werd de rode draad in zijn loopbaan. Sinds 2019 is hij de motor achter de divisie Automotive Storage & Transport Services van AWL Moerdijk. AWL is allang geen kleine jongen meer. 

Service als kracht
Het moderne hoofdkantoor van AWL in Klundert ademt zowel openheid als huiselijkheid. ‘We hebben fantastische loodsen en de nieuwste technologie, maar onze persoonlijke service is onze échte kracht’, vertelt directeur-eigenaar Dimitri van Bekkum. ‘Ondanks gestage groei weten we dat aspect te behouden. Ik ben ondernemer, geen spreadsheetmanager.’ 

Chemie
Door de recente fusie met Euro-Rijn maakte AWL opnieuw een groeispurt. De logistiek dienstverlener heeft intussen vier locaties, twee op de Maasvlakte en twee in Moerdijk, 100.000 vierkante meter opslagruimte, 95 medewerkers, een jaaromzet van
45 miljoen euro, en mag vele multinationals tot vaste klant rekenen. AWL is specialist in opslag en transport van gevaarlijke stoffen, automotive, food & feed, retail, en energiegerelateerde producten. En het eerste bedrijf in Nederland dat grootschalig lithium batterijen mag opslaan. ‘Een mooie ontwikkeling. Op elke plek hebben we vakmensen die de juiste chemie met elkaar hebben, en heel loyaal zijn. Dat maakt ons nog het meest trots.’ 

One of the boys
Daardoor kan Dimitri zijn toko tijdens een weekje vakantie met een gerust hart achterlaten. Nood aan de man? Evengoed schiet hij zelf zijn werkschoenen aan. ‘Dan bestellen we Chinees, en help ik als one of the boys net zo lang mee tot de klus geklaard is. Hartstikke leuk. Het doet me denken aan vroeger. Ik groeide op in Rotterdam-Zuid. Doordeweeks naar school, zaterdags naar het café, maar wel de andere ochtend om zeven uur met een busje mee naar Pier 2. Daar was altijd werk. Classificeren of balen sjouwen.’

Vallen en opstaan
AWL’s laatste uitbreiding is 60.000 vierkante meter in Moerdijk voor de opslag van auto’s. Geert en Dimitri waren al eerder collega’s in de automotive-logistiek. Beiden kozen daarna hun eigen pad als ondernemer. Geert: ‘Later kruisten onze wegen elkaar opnieuw. De Europese exporthandel van luxe-auto’s naar Azië stopte helaas noodgedwongen door regelgeving. Met als resultaat: een leeg terrein. In 2019 zijn we toen weer vanaf nul begonnen. Kaartenbakjes omkieperen en mensen bellen. Zelf laden en lossen, beginnen met één enkele auto van A naar B brengen.’

Vliegwieleffect
‘Dan komt dat kantelpunt en ontstaat er een vliegwieleffect. Nu verwerken we onder andere grote importpartijen Chinese elektrische auto’s. Inclusief pre-delivery inspecties, schadeherstel, schoonmaakacties, douaneformaliteiten. In principe kunnen we elke opdracht aan. Voor specifiek maatwerk schakelen we de juiste partners in. We krijgen ook weleens het verzoek de privécollectie van een rijke Nederlander te vervoeren. Of een auto voor een Arabier, helemaal custom-made. Rolls Royces, Bugatti’s… Dat is natuurlijk extra leuk voor ons team. Auto is emotie.’

Jongens blijven jongens
‘Een Porsche 911 Targa blijft wel de mooiste’, glimlacht Dimitri. Geert: ‘Geef mij maar een Mustang Fastback uit ‘69. Maar voor dagelijks gebruik rijden we hier allemaal hybride of 100 procent elektrisch.’ Dimitri knikt: ‘Duurzaamheid zie je door heel ons bedrijf. Gasloze panden en 35.000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. We krijgen volgende week weer een grote partij auto’s uit China. Wij huren dan één binnenvaartschip, dat vanaf Rotterdam deze kant op komt. Dat scheelt weer 200 vrachtwagens op de A16.’

20000 auto’s per jaar
Het is een spannende tijd voor AWL met de opening van de gloednieuwe car terminal in Moerdijk. ‘Daarmee ontstaat een opslagruimte voor zo’n 4.000 auto’s en kunnen we afhankelijk van de activiteiten 20.000 auto’s per jaar behandelen. Met een apart container laad- en losgedeelte, een overdekte lichtstraat voor grondige inspecties van auto’s, opslag op het douaneterrein, en indien gewenst schadeherstel, douane-afwikkeling of natransport Europa in. We bieden onze klanten een heel breed dienstenpakket aan.’

‘Als het gaat om de import uit Azië, dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Zeker een tiental andere merken staan te trappelen. Wij zijn klaar voor deze groei en die van onze bestaande klanten.’

Uitlaatklep
‘Met het team van niets iets maken, klanten ontzorgen en positief blijven verassen. Leuk, maar ook intensief. Als er één uitlaatklep is voor mij, zowel fysiek als mentaal, dan is dat kitesurfen. Het is gewoon de perfecte manier om alle stress los te laten en op te laden, zodat ik hier weer vol gas kan gaan’, aldus Geert.

Meer nieuws