Ondernemerschap

Superrekenkrachten tegen corona

Bytesnet - Rotterdam

‘Met veel klanten in de zorg merkten wij vanzelfsprekend het effect van corona’, blikt Michael Arbman van Bytesnet terug op een bewogen halfjaar. ‘We hebben dit jaar extra geïnvesteerd in high performance computing: superrekenkracht waarmee de artsen en wetenschappers snel grote hoeveelheden data kunnen verwerken, wat nodig is bij het onderzoek naar corona.’

De zorgsector is een van de markten waar Bytesnet sterk vertegenwoordigd is. De aanbieder van datacenteroplossingen en dataservices werkt vanuit twee regionale datacenters: in Groningen (Bytesnet d’ ROOT) en Rotterdam (Bytesnet Spaanse Kubus).

In ons DNA
De faciliteiten en de dienstverlening zijn ingesteld op de hoge eisen die de zorg stelt. Aan veiligheid, privacy, snelheid, betrouwbaarheid en continuïteit. ‘Dat is al sinds het begin. Erasmus Medisch Centrum en Maasstad Ziekenhuis waren onze launching customers’, vertelt business development manager Michael Arbman. ‘Zij hebben in 2008 de aanzet gegeven om van onze voorloper, stichting Rotterdam Internet Exchange, een bedrijf te maken. Het zit dus in ons DNA.’  

Research Suite
‘Als je voor een academisch ziekenhuis werkt, komt er natuurlijk al snel ook onderzoek bij. Ons datacentrum is een verlengstuk van hun IT-afdeling. Voor de onderzoekers van Erasmus MC hebben we, samen met onze partner Intermax, een platform voor hun Research Suite ingericht. Dat is hun speciale programma voor extra rekenkracht en opslag, waarmee ze, buiten reguliere IT om, snel met grote datasets kunnen werken. Voor big data-toepassingen en artificial intelligence bijvoorbeeld.’

Corona-onderzoek
‘Dat platform hebben we opgeschaald voor het corona-onderzoek, waarvoor Erasmus MC in feite hét Nederlandse centrum was.’ Bytesnet maakte het de onderzoekers ook mogelijk om gemakkelijker data te delen. ‘Dat is een van de positieve bijwerkingen van corona: opeens waren ziekenhuizen wel in staat om patiënteninformatie efficiënt te delen. En is er veel meer mogelijk.’

Het gaat om veel geld
Het was een forse investering. ‘Maar dat maakt niet uit als het om een betrouwbare partner als Erasmus MC gaat. Dan loop je weinig risico. Eigenlijk focusten we ons met high performance computing op d’ ROOT. Dat is ons in 2018 geopende data competence center in Groningen. Daar werken, in ons pand, wetenschappers samen met twintig organisaties, het onderwijs en bedrijven die de supercomputers en snelle verbindingen voor innovatie en onderzoek nodig hebben. Dat wilden de onderzoekers van Erasmus MC ook in De Spaanse Kubus. Dat fungeert immers als dé zorghub voor de regio.’

Digitaal onderwijs
Onderwijs is een ander speerpunt van Bytesnet. Dankzij de voorzieningen en de inzet van Arbmans collega’s in d’ ROOT kon ROC Noorderpoort dit voorjaar binnen drie dagen overschakelen naar digitaal onderwijs. ‘Ze waren de eerste in Nederland die alles up and running hadden.’

Vitale infrastructuur
De bedrijfsvoering van Bytesnet zelf moest ook worden aangepast door corona en de bijhorende beperkingen. ‘Organisatorisch hadden we het snel op de rit. We hebben teams gevormd, die afwisselend thuis en op locatie werkten. Als onderdeel van de vitale infrastructuur moesten we ervoor zorgen dat alles bleef doordraaien. Niks nieuws voor ons; betrouwbaarheid en continuïteit staan altijd op één bij ons. Sinds op de eerste dag het licht aanging, is het nooit meer uit geweest.’

Snellere groei
Klanten hebben langlopende contracten met Bytesnet voor hun servers, datadiensten en connecties. De omzet loopt dus ook in coronatijd door. ‘Die valt zelfs iets hoger uit dan vorig jaar. Alleen zijn we veel snellere groei gewend. Dit jaar is er echter geen enkel groot project geweest. Voor 2021 en daarna rekenen we wel weer gewoon op groei in dubbele cijfers.’ Om dat is goede banen te leiden is op 1 september een nieuwe managing director gestart: Jan-Joris van Dijk. Hij neemt de operationele leiding over van CEO Peter de Jong, die nu de handen vrij heeft voor de strategische ontwikkeling van Bytesnet.

Het leek wel een bouwmarkt
‘We hebben wel moeten invoeren dat klanten zich eerst moesten aanmelden als ze aan hun servers wilden werken. In het begin leken onze datacenters wel een bouwmarkt: al die IT’ers bedachten dat dit een mooi moment was om onderhoud te gaan uitvoeren, nu ze niet naar kantoor mochten. Dat hebben we dus gereguleerd: niet te veel mensen tegelijk binnen.’ ‘En we hebben alle klanten aangeboden om maximaal tien uur gratis gebruik te maken van onze service SmartHANDS, zodat onze IT’ers die werkzaamheden aan hun apparatuur uitvoerden. Voor de zorg was deze extra service trouwens onbeperkt. En bieden we die nog steeds, zolang corona ons allemaal in de greep houdt. Zo kunnen de mensen daar hun tijd beter besteden in deze uitdagende tijd.’

Meer nieuws