‘Het is nog niet af’
Handelsbanken - Barendrecht
Ze hebben allebei een lange staat van dienst in de financiële sector: Riewing van Eerden en Wim Tieleman, directeur van respectievelijk de Rotterdamse en de Barendrechtse vestiging van Handelsbanken. Een van oorsprong Zweedse bank die klein wil blijven om groot te zijn.
Museumpark 9
Van Eerden: ‘Goed hè? Een rijksmonument uit 1933. En ook nog eens met Museum Boijmans als overburen! We werken hier met z’n vijftienen. Maar voor Handelsbanken is deze Rotterdamse vestiging groot, de grootste zelfs van alle 29 Nederlandse kantoren.’
Tieleman: ‘We zijn een echte relatiebank en werken met kleine teams op kleine klantportefeuilles. Om persoonlijke aandacht te garanderen en benaderbaar te zijn, moeten we kleinschalig blijven. En maatwerk leveren.’
Dat hoor je wel vaker …
Van Eerden: ‘Tuurlijk, maar bij ons liggen er geen standaardproducten op de plank waar een klant uit kan kiezen. Wij zoeken en realiseren de beste oplossing voor een klant. En wat we niet snappen, verkopen we niet. Bij ons geen ingewikkelde beleggingsconstructies, waarvan niemand echt weet hoe het in elkaar zit. Het gaat ons niet om die snelle transactie, maar om de lange termijn. Om winstgevend te blijven, moet je je klanten op de lange termijn tevreden houden. En uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat wij de meest tevreden klanten hebben.’
Wie zijn jullie klanten dan?
Tieleman: ‘Particulieren, ondernemers en bedrijven, vooral gericht op woninghypotheken, vastgoedfinanciering en vermogensbeheer. Het is steeds bouwen aan de bank, het is nog niet af. Nederland is nog maar zeven jaar een thuismarkt van Handelsbanken.’
Van Eerden: ‘Dat we nog niet iedereen kunnen bedienen, is niet omdat we dat niet willen. Dat heeft vooral te maken met de fase waarin Handelsbanken zich op dit moment bevindt. Het zal ook best nog even duren voordat we onze organisatie daarop hebben ingericht.’
Maar jullie doen het goed?
VVan Eerden: ‘Absoluut. Het feit dat we de bank aan het bouwen zijn, dat je van maand tot maand en van jaar tot jaar ziet dat we succesvol zijn, en dat klanten onze manier van werken waarderen: enorm kicken dat je daaraan kunt bijdragen. We zijn heel blij met hoe ver we tot nu al zijn gekomen.’ Tieleman: ‘Uit de feedback van onze klanten blijkt dat dit voor hen bankieren is zoals het zou moeten zijn.’
Hebben jullie onderling veel contact?
Tieleman: ‘Ja, we zijn natuurlijk kantoorburen en ook in netwerk hebben we een grote overlap. Daarom hebben we ons ook samen aangesloten bij Friends in Business. Het idee binnen Handelsbanken is: leer vooral van elkaar. Onze organisatie is heel transparant. We krijgen elke maand rapportages over hoe ons kantoor er voor staat. Riewing krijgt de rapportages van mijn kantoor en ik krijg die van hem. Als ik zie dat hij groeit in een bepaald type klanten, dan vertelt hij me hoe zijn team dat aanpakt. En vice versa.’
Van Eerden: ‘Handelsbanken heeft een decentraal model. Daarbinnen neemt iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. Er wordt ons van bovenaf niets opgelegd. Mensen die het liefst volgens draaiboeken werken, worden bij ons niet gelukkig.’
Wat drijft jullie?
Tieleman: ‘Dat je zelf het verschil kunt maken. Als je voor jezelf de lat hoog legt, dan kan dat wat stress geven. Maar de beloning is des te groter. Het leuke bij Handelsbanken is dat je daar zelf altijd bij betrokken bent. Die terugkoppeling van klanten krijg je niet van anderen, maar van de klanten zelf. Het wordt nooit saai.’
Van Eerden: ‘Voor mij zit het ‘m ook heel erg in die toegevoegde waarde. Dat is iets anders dan dat je de klant iets moet verkopen, omdat je dat opgedrongen krijgt van bovenaf. Hier kun je in hoge mate zelf bepalen hoe die toegevoegde waarde eruit ziet. Bij alles wat we hier voor elkaar krijgen, voelen we heel erg dat we het met z’n allen doen. Successen kapen we niet bij elkaar weg, de credits zijn voor het hele team.’