Techniekbranche heeft meer vrouwen nodig
20-09-24
De techniekbranche schreeuwt om personeel. Brancheorganisatie Techniek Nederland start een nieuwe campagne om meer vrouwen te trekken: Wij hebben je nodig. Voorzitter Doekle Terpstra vindt: ‘Werken in de techniek is écht iets voor vrouwen. Er zijn geweldige mogelijkheden om door te groeien.’
Het aantal vrouwen in de sector is wel gegroeid: vier jaar geleden werkten 15.406 vrouwen in de techniek, nu zijn dat er 17.169. Maar het zijn er te weinig. Het aandeel vrouwen ligt op 11,4 procent.
Geen typische mannenbranche meer
Terpstra verwacht dat de campagne veel los zal maken. ‘De campagne laat zien dat de technieksector interessanter is dan ooit. Voor veel mensen is de techniek nog een typische mannenbranche. Dat beeld is achterhaald. Deze campagne onderstreept dat met persoonlijke verhalen van vrouwen die hebben gekozen voor de techniek. De sector wordt steeds innovatiever en digitaler. Je kunt aan de slag als monteur, maar ook als adviseur, ontwerper, data-analist of monteur.’
‘Zwaar werk maakt plaats voor slimme techniek. En de cultuur in techniekbedrijven verandert snel; communicatieve skills, creativiteit en teamwork zijn belangrijker dan ooit. Dat zijn kwaliteiten waar vrouwen gemiddeld genomen hoog op scoren.’
Carrièreswitchers en herintreders
Techniek Nederland richt zich met de campagne op vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Dat kunnen vrouwen zijn die toe zijn aan een carrièreswitch, maar ook herintreders die weer aan de slag willen als de kinderen wat ouder zijn. We hebben je nodig maakt onderdeel uit van de arbeidsmarktcampagne Jekuntzoveelmeerindetechniek.nl die een jaar geleden van start ging.
Vrouwen in de techniek vinden hun werk uitdagend. Ze waarderen hun baan meer dan hun mannelijke collega’s. Mannen geven hun werk in de techniek gemiddeld een 8,1, bij vrouwen is dat een 8,3. Onder vrouwen die werken in de techniek, is het werkplezier maar liefst 96 procent.
Artificial intelligence
Volgens Terpstra maken de ontwikkelingen in de techniek de branche voor vrouwen alleen maar interessanter. ‘Je levert een bijdrage aan de energietransitie, je zorgt voor innovaties in de zorg of je ontwikkelt smart cities en smart buildings. Digitalisering en artificial intelligence zijn niet meer weg te denken in de techniek. Ook dat biedt nieuwe perspectieven. Tegelijkertijd maakt modern vakmanschap een comeback. Werk in de techniek is werk dat ertoe doet.‘
De campagne laat volgens Terpstra zien dat vrouwen in de techniek het verschil gaan maken. ‘Werkgevers staan te springen om enthousiaste aanpakkers met hart voor techniek. Mannen én vrouwen. Heb je nu een baan waarvan je het nut niet inziet? Dan is de overstap naar de techniek heel logisch.‘
(foto Halfpoint/AdobeStock)