Innovatie

Innoveren met AI en Agents

Blis Digital - Rotterdam

Er stond een fascinerend artikel in het FD met een opvallende conclusie: de komende twee jaar zal bijna geen enkel mkb-bedrijf klaar zijn voor AI. Verrassend genoeg ligt het probleem niet bij de complexiteit of kosten van AI, maar bij iets fundamentelers: hun data is simpelweg niet op orde. We spraken met Richard Schot, CEO van Blis Digital, over deze uitdaging.

De datavalkuil

‘Veel bedrijven vallen in dezelfde valkuil. Ze wachten met het op orde brengen van hun data tot ze een concrete toepassing hebben gevonden. Dit creëert een voorspelbaar maar problematisch scenario:

  1. Je wacht tot je een nieuwe technologie (zoals AI of agents) wilt implementeren
  2. Je ontdekt dat je data niet op orde is
  3. Je bent twee jaar bezig om dit te repareren
  4. Je concurrent, die zijn datahuishouding wél op orde had, loopt inmiddels ver voor.

Voor oplossingen die op lange termijn betrouwbare businesswaarde moeten leveren, kun je in veel gevallen niet zonder goed gestructureerde, toegankelijke data. En wanneer innovaties zich aandienen – wat in het huidige technologielandschap steeds sneller gebeurt – bepaalt de kwaliteit van je data hoe snel je kunt reageren’.

Een proactieve benadering

 ‘Een slimmere aanpak is om niet te wachten op de perfecte toepassing, maar proactief aan de slag te gaan met je data:

  1. Begin nú met het centraliseren en ‘regisseren’ van je data
  2. Bouw een solide, toekomstbestendige data-infrastructuur. Waar data platformen tot voor kort het domein waren van grote corporates, zijn deze met de nieuwste technologie ook (laagdrempelig) binnen bereik voor het MKB
  3. Creëer binnen de organisatie bewustzijn over het belang van kwaliteitsdata
  4. Spring direct in wanneer een innovatiekans zich voordoet
  5. En spot ondertussen de mogelijkheden om te innoveren met AI voor onderwerpen waarvoor het niet noodzakelijk is om je data eerst op orde te hebben, want die zijn er ook…

Deze benadering is geen IT-project maar een strategische investering. Bedrijven die data als strategisch asset behandelen, kunnen significant sneller inspelen op marktontwikkelingen, klantbehoeften beter voorspellen en efficiënter opereren. Zij zien data niet als bijproduct van hun operatie, maar als fundament voor toekomstig succes’.

Meer nieuws