5 ‘serious topics’ voor 2022
BeGlobal - Waddinxveen
Duurzaam. Green washing. Thuiswerken. Koester je personeel. Je eigen geefmoment. Dat zijn de 5 topics die BeGlobal van Marco Horneman en André Noordwijk voor 2022 extra aandacht waard vindt en waar marketeers zich extra op zouden moeten focussen.
Duurzaam
Alles wat met duurzaam, ofwel sustainability, heeft te maken wordt steeds minder een trend en steeds meer een noodzaak, zo niet een verplichting die het bedrijfsleven zichzelf moet opleggen. Vooral grote, internationale ondernemingen en merken moeten in alles wat ze doen zichtbaar CSR (corporate social responsibility) in de praktijk brengen.
Greenwashing
Greenwashing is een ongewenst gevolg van duurzaam. Greenwashing is fake eco. Het enige positieve van greenwashing is de groeiende aandacht voor ware duurzaamheid, en het zal er mede toe bijdragen de producten die in de categorie ‘rotzooi’ vallen, van de markt zullen verdwijnen. Het doet het imago van degene die ze cadeau doet geen goed. Trap niet in de valkuil van greenwashing en wees oprecht groen en duurzaam. Twee promotionele producten die uiterlijk op elkaar lijken kunnen van heel verschillende kwaliteit zijn. Waarom is het ene zoveel goedkopper dan die andere? Pas op, aan de buitenkant kun je immers niet zien wat er in zit… Laat je goed adviseren.
Thuiswerken
Uit vele onderzoeken blijkt dat een groot aantal mensen (deels) blijft thuiswerken in plaats van naar kantoor te gaan. Dat betekent dat het bedrijfsleven op een andere manier moet communiceren met medewerkers en klanten. Elkaar letterlijk bereiken blijft (deels) op afstand. Het gebrek aan fysiek en persoonlijk contact heeft de waarde van tastbare gifts doen toenemen. Heel wat promotionele producten kunnen via de brievenbus een dank-je-wel overbrengen en mensen laten weten dat ze niet worden vergeten.
Koester je personeel
Door de coronaperiode realiseren ondernemingen zich des te meer hoe belangrijk het zorgen voor het mentale en fysieke welzijn van je eigen medewerkers cruciaal is. Goede medewerkers wil je behouden. Het personeelsbeleid moet nu meer dan ooit gericht zijn op het herstellen van nabijheid van collega’s en elkaar ondersteunen om de inzet te optimaliseren. Een goed loyaliteitsprogramma is een perfecte tool om deze doelstelling mede te realiseren.
Je eigen geefmoment
Een geefmoment is een dag of periode in het jaar die heel geschikt is om relaties en eigen medewerkers te verassen met een geschenk als dank voor de inzet en om de loyaliteit te verstevigen. Denk niet alleen aan de decembermaand, maar ook aan het begin van de zomer, of het nieuwe schooljaar, bijvoorbeeld. Wie extra wil opvallen, creëert zijn eigen geefmoment, uniek voor jouw bedrijf. Een datum of gebeurtenis die past bij jouw bedrijf of merk, of bij jouw doelgroep. Zo’n eigen geefmoment scoort nog beter!
Lees ook: Op weg naar de eerste plaats