Geen categorie

Hoera, cruisen kan weer!

26-10-21

Aanbod van rederijen is diverser en luxer

Cruisen kan weer! Tot opluchting van de liefhebbers, die bijna niet kunnen wachten. De cruisesector is wereldwijd volop bezig met de herstart na de lockdown door corona. Steeds meer schepen hervatten het werk, al duurt het naar verwachting tot de zomer van 2022 voordat alles weer vaart. Maar het aanbod is groter en diverser dan ooit.

‘Mensen kunnen niet wachten. Dat geldt trouwens voor alle reizen’, zegt directeur Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. ‘Ze konden lange tijd niet en hebben het geld ervoor, want dat konden ze immers niet uitgeven. Je ziet een inhaalvraag: goedmaken wat je tekort bent gekomen. In de VS kwam ik daar de term revenge tourism voor tegen.’

Cruisepassagiers zijn trouwe gasten, aldus Oostdam. Die keren zeker weer terug. ‘Ik heb hoge verwachtingen voor 2022 en 2023.’ Cruisevakanties zaten de laatste jaren in de lift, ook in Nederland. ‘Lange tijd bestond hier het beeld dat cruisen iets voor oude mensen is. Dat beeld is volkomen fout. Cruisen stond op het punt om ook hier eindelijk goed door te breken. Toen kwam corona. Daar hebben ze flink onder te lijden gehad, maar daar gaan ze van herstellen.’ Mede dankzij nieuwe, jongere doelgroepen.

Expeditiecruises
Oostdam wijst op de grote diversiteit aan cruises: de schepen, de bestemmingen, het aanbod aan boord, de prijzen en de lengte van de reizen. ‘Waarbij je de trend ziet dat niches goed scoren. Kleinere, luxere schepen. En expeditiecruiseschepen die bijzondere bestemmingen bezoeken.’ Dan gaat het bijvoorbeeld om poolgebieden en exotische plekken als de Galapagos Eilanden.

‘In opkomst zijn ook korte cruises, van vier, vijf dagen.’ Tegelijkertijd signaleert hij dat mensen in de toekomst wat langer op vakantie gaan, maar met minder verplaatsingen per vliegtuig of auto uit het oogpunt van duurzaamheid. Dat is een pré voor de cruisevaart.

Verre bestemmingen zullen, met corona in het achterhoofd, in eerste instantie nog minder in trek zijn. ‘Mensen kiezen nu toch eerder voor dichterbij: voor Europa, en dan met name de Middellandse Zee.’

Ik heb hoge verwachtingen voor 2022 en 2023

Frank Oostdam

Nieuwe Rotterdam
De cruiserederijen hebben uitgebreide maatregelen getroffen om gasten zelfs in coronatijd een veilig en zorgeloos verblijf te kunnen garanderen. Holland America Line hanteert bijvoorbeeld een Worry-Free Promise met flexibele annuleringen en verbeterde gezondheids- en veiligheidsprotocollen aan boord.

De rederij van Nederlandse origine heeft net een nieuw vlaggenschip: de in Italië gebouwde Rotterdam. Dat is inmiddels het zevende schip bij Holland America Line dat die naam draagt. Op het 300 meter lange schip is plek voor 2.668 gasten.

De eerste cruise vertrekt op 20 oktober: een transatlantische oversteek van Amsterdam naar Fort Lauderdale in Florida. Met de 15-daagse reis wordt tegelijkertijd ook een jubileum gevierd: het is (bijna) 150 jaar geleden dat de allereerste Rotterdam in 1872 zijn maiden voyage beleefde.

Het aanbod creëert extra vraag bij het in de vaart brengen van een nieuw schip, zegt Oostdam. ‘Zeker bij de HAL, als Nederlands icoon. Dat gaat zeker een positieve invloed hebben. Net zoals afvaarten vanuit Nederland.’

In 133 dagen de wereld rond
Bij Regent Seven Seas Cruise, een van de meest luxe cruiserederijen, zien ze sinds de zomer dat klanten vooral langere cruises en nóg exclusievere ervaringen kiezen: bucketlist-bestemmingen en exotische regio’s. De Navigate the World-cruise met Seven Seas Mariner slaat wat dat betreft alles. Pas gepland voor 2024 was deze 133 dagen durende wereldcruise op 14 juli binnen tweeënhalf uur uitverkocht. Dat de prijzen bij 59.999 euro per persoon beginnen voor een Deluxe Veranda Suite, was kennelijk geen bezwaar. Verblijf in de duurste suite, de Master Suite, kost zelfs 164.549 euro.

Op de wereldcruise van 2024 bezoekt de Seven Seas Mariner Midden-Amerika, de westkust van de VS, Hawaï, de Zuid-Pacifische eilanden, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuidoost-Azië, het Indiase subcontinent, het Midden-Oosten, de Middellandse Zee en Bermuda. In totaal 34.500 zeemijlen. Vertrek en aankomst zijn in Miami (Florida), waar het hoofdkantoor staat van Regent Seven Seas Cruises. In 133 dagen vaart het schip langs 66 aanleghavens in 31 landen op vier continenten. Gasten kunnen onderweg kiezen uit 442 gratis excursies.

Meer nieuws