Dordrecht

Stephan van der Meer (SAM Reclame & Communicatie): ‘Altijd leuk om over het reclamevlak te vertellen’

SAM Reclame & Communicatie - Rotterdam

Op de drukbezochte bladpresentatie in The Oyster Club vorige maand spraken we Stephan van der Meer. De man achter SAM Reclame & Communicatie komt in het magazine als expert aan het woord. Hoe voelt dat als goeroe de lezers te prikkelen en aan het denken te zetten? Stephan vertelt lachend: ‘Het schrijven van een column is voor mij weer een nieuwe uitdaging. Het is altijd leuk over het reclamevak te vertellen, en bijvoorbeeld over een belangrijk onderdeel hierbinnen: arbeidsmarktcommunicatie.’

‘Maar over zo’n eerste artikel moest ik toch even nadenken. Het moet ook aansluiten bij de filosofie van Friends in Business: verhalen met een persoonlijk tintje. Dus iets blootgeven van jezelf, hoort erbij. Het paste om te vertellen hoe ik lang geleden in het reclamevak ben gerold, en wat ik bij klanten heb meegemaakt. De oplettende lezer krijgt tussen de regels door tips en adviezen mee die voor elke ondernemer in Nederland interessant zijn.’

Persoonlijke ervaringen

Welke persoonlijke ervaringen heb je erin verwerkt? ‘Dat ik ooit ben begonnen bij het op een na oudste reclamebureau van Nederland. Dat vond ik leuk om aan te stippen. En dat ik vaak in de praktijk zie dat de marketingafdeling zich laat overrulen door sales. Met alle gevolgen van dien. Je werkgeversbrand óf je corporate brand kan zo worden ondermijnd. Een goede samenwerking tussen beide afdelingen is voor een bedrijf van groot belang. Dit heb ik subtiel proberen te vertellen. Ik ben de laatste die wil dat er een frictie tussen die twee afdelingen ontstaat.’

Heeft Stephan de volgende column al in gedachten? ‘Jazeker. Het contrast tussen een werkgeversimago en een corporate imago, dat is boeiend om verder uit te diepen. Want dit wordt door vier van de vijf ondernemers nog altijd enorm onderschat. Geen wonder dan ook dat bedrijven in de huidige arbeidsmarkt geen personeel kunnen vinden.’

Meer nieuws