Blog 4Consult: hoe veilig is een online werkplek?
4Consult - Ridderkerk
De opkomst van het hybride werken gaat in een rap tempo. Nog niet zo lang geleden had elke medewerker een eigen computer ter beschikking, met daarop alle benodigde software geïnstalleerd. Anno nu is een online werkplek, waar alle benodigde applicaties voorhanden zijn, niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Een online werkplek, zoals Startportaal, kent vele voordelen, maar hoe veilig is het eigenlijk? Een blog van onze partner 4Consult:
Eén van de grootste angsten van een ondernemer is dat cyber criminelen er met de gevoelige bedrijfsgegevens vandoor gaan. Het probleem is echter dat de gemiddelde ondernemer onvoldoende IT-kennis heeft om goed in te kunnen schatten welke security keuzes de juiste zijn. Het voordeel van een online werkplek is dat je het beheer volledig uit handen kan geven aan een externe partij. Dit bespaart niet alleen tijd voor de ondernemer, maar ook overbodige kosten op een eigen IT-afdeling. Door de transitie naar de cloud en de komst van de online werkplek is deze afdeling in feite niet meer nodig. Partijen zoals 4Consult hebben deze taak simpelweg overgenomen.
Bepaal zelf wie toegang heeft
Doordat het beheer van de online werkplek volledig bij de aanbieder ervan ligt is de security van de werkplek optimaal gegarandeerd. Als werknemers hun werkdag starten wordt er verbinding gemaakt met een beveiligde server om bij hun applicaties en bestanden te kunnen. Als werkgever bepaal je zelf welke medewerkers toegang tot welke applicaties en bestanden mogen hebben. Zo kan er niet meer stiekem gesnuffeld worden in documenten die niet voor andere bestemd zijn. Doordat het systeem voortdurend wordt onderhouden en gecontroleerd door de aanbieder blijft de beveiliging altijd op een zo hoog mogelijk niveau.
Stap in de cloud
Kiest je organisatie ervoor om bestanden lokaal op te slaan dan loop je het grote risico dat er data verloren gaat. Wie kent de verhalen niet van laptops of USB-sticks die in de trein worden gevonden met gevoelige data? Dit wil je uiteraard kosten wat kost voorkomen. En het voorkomen is erg eenvoudig: bewaar je gegevens in de cloud! Je kan er dan pas bij nadat je bent ingelogd in de beveiligde omgeving. En laat je je laptop dan alsnog per ongeluk achter in de trein, dan kan men toch niet bij de bedrijfsgegevens komen. Vooral als je voor Mobile Device Management, of MDM, kiest. De aanbieder kan dan gewoon op afstand ervoor zorgen dat een laptop volledig teruggaat naar de fabrieksinstellingen.
Ondanks alle beveiligingstools die geïntegreerd kunnen worden blijft het natuurlijk altijd zaak om zorgvuldig met inloggegevens om te gaan. Want ook al hebben medewerkers de beste intenties, ze blijven de zwakste schakel binnen de gehele security keten.
Foto: Pixabay