WhatsApp sommeert Nederlandse start-up activiteiten te staken

03-04-17

De in Rotterdam gevestigde startup LiveChat Service ontzorgt bedrijven zeven dagen per week van zeven uur ‘s ochtends tot elf uur ‘s avonds met digitaal klantcontact, zoals Livechat en WhatsApp. Veel bedrijven hebben problemen hun “potentiële” klanten op deze directe manier te woord te staan en besteden het beantwoorden van inkomende chatvragen uit bij deze hard groeiende start-up.

Naast het uit handen nemen van de chatservice op websites valt ook het beantwoorden van inkomende WhatsApp-berichten onder de dienstverlening. Echter nu is LiveChat Service door WhatsApp gesommeerd deze dienst met onmiddellijke ingang te staken. Een Amerikaans advocatenkantoor eist namens WhatsApp Inc. dat LiveChat Service de toepassing, ontwikkeling en promotie van de specifieke dienst stopt. In de kennisgeving wordt aangegeven dat de techniek van WhatsApp niet voor zakelijke diensten gebruikt mag worden.

In de brief staat: ‘Jullie werkwijze schendt de rechten en gebruiksvoorwaarden. De rechten verbieden het om WhatsApp op andere dan persoonlijke manieren in te zetten. Het is niet toegestaan om een aansluiting te creëren die door meerdere personen gebruikt kan worden als dienstverlening. Ook is het niet toegestaan om een vergoeding te vragen voor zo’n dienst. De dienst die jullie aanbieden is gebaseerd op de techniek, service en software van WhatsApp. Daarmee zijn jullie akkoord gegaan met de voorwaarden. Jullie dienstverlening is derhalve in strijd met de voorwaarden.’

Er bestaat geen officiële zakelijke toepassing

Nick Blom (directeur) benadrukt namens LiveChat Service dat WhatsApp zeker niet is misbruikt: ‘Wij bieden bedrijven de mogelijkheid aan om het beantwoorden van hun inkomende WhatsApp berichten uit te besteden.  Dit enkel als extra mogelijkheid om in gesprek te komen met (potentiële) klanten.’

Edvin Oklopcic (marketingdirecteur) voegt namens LiveChat Service toe dat er geen officiële zakelijke toepassing bestaat voor WhatsApp. ‘Op dit moment zijn er heel wat software-aanbieders die een eigen platform hebben ontwikkeld waar ze simpel gezegd het systeem hebben gehackt. Hierdoor kunnen mensen die gebruik maken van de WhatsApp-app doorgestuurd worden naar een softwareplatform in plaats van een mobiele telefoon.’

‘Bij kleinere organisaties zien wij dat ze hun eigen 06-nummer op de website plaatsen en daarmee vragen beantwoorden. Maar verschillende grote organisaties, zoals een grote online retailer en een bekende verzekeraar (die zelfs adverteert dat ze bereikbaar zijn via WhatsApp), gebruiken een van die ‘gehackte’ platformen die het mogelijk maken om via WhatsApp hun grootschalige klantenservice uit te oefenen.’

Waardevol contact

Nick Blom voegt er tot slot aan toe dat ze direct zullen stoppen met het aanbieden van hun dienst op WhatsApp. “Het is voor ons geen ingewikkelde beslissing. We willen geen rechtszaak met WhatsApp. Het verzorgen van LiveChat op websites is onze core business. Daarmee zorgen wij voor service, sales en leads voor onze klanten.’

‘Wij zouden echter graag zien dat WhatsApp eveneens beschikbaar komt voor zakelijk gebruik. Zolang dat niet het geval is, zullen dit soort misverstanden blijven bestaan. Bij ons, maar ook bij veel andere bedrijven die WhatsApp inzetten om waardevol contact te onderhouden met de klant. Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen “zakelijk” illegaal bezig is.’

Meer nieuws