Toerisme in Rotterdam blijft stijgen
05-02-18
Rotterdam blijft onverminderd populair onder toeristen. Met ruim 1,8 miljoen hotelovernachtingen beleefde Rotterdam in 2017 een recordjaar. Het aantal hotelgasten steeg naar ruim 1,1 miljoen. Een stijging van tien procent ten opzicht van 2016, zo blijkt uit de voorlopige bezoekcijfers. Rotterdam deed het in 2017 goed als culturele bestemming. De musea zagen de bezoekcijfers met twaalf procent stijgen ten opzichte van het jaar ervoor.
De musea werden vorig jaar ruim 1,2 miljoen keer bezocht. De populairste musea waren Museum Boijmans Van Beuningen, Kunsthal Rotterdam en het Maritiem Museum Rotterdam. De toeristische attracties bleven met 3,5 miljoen bezoeken in 2017 even populair als het jaar ervoor. Diergaarde Blijdorp trok de meeste bezoeken, gevolgd door de Euromast en Spido.
Rotterdam is het populairst onder bezoekers uit eigen land, zo tonen de cijfers. Van het aantal hotelgasten kwam in 2017 53% uit Nederland. Het aantal buitenlandse bezoekers dat Rotterdam aandeed steeg in 2017 wel met negen procent ten opzichte van het jaar ervoor. Van de buitenlandse hotelgasten kwamen de meesten uit Duitsland (7%) en het Verenigd Koninkrijk (7%), gevolgd door België (6%).
Zakelijk toerisme
Rotterdam groeit ook als zakelijke bestemming. Ruim de helft van het aantal hotelgasten kwam vanwege zaken naar de stad, blijkt uit de CBS-cijfers. Het aantal congressen dat naar Rotterdam komt, groeit eveneens. Rotterdam Partners was in 2017 betrokken bij het aantrekken van 31 congressen naar de stad, negen meer dan het jaar ervoor. Deze congressen leveren de Rotterdamse economie naar verwachting ruim 21 miljoen euro aan bestedingen op. Zakelijke reizigers geven gemiddeld meer geld uit dan vrijetijdstoeristen en zijn daarmee een belangrijke doelgroep voor de stad.
Jeroen Kuyper, directeur Rotterdam Partners: ‘In onze citymarketing zetten wij in op toerisme, passend bij het karakter van de stad. Dat zijn naast zakelijke bezoekers natuurlijk ook de architectuur-, en kunst- en cultuurliefhebbers. Daarnaast zien we een wereldwijde trend van toeristen die vaker en korter op vakantie gaan en op zoek zijn naar een unieke ervaring. Een stad als Rotterdam, vaak nog minder ontdekt en internationaal vaak geprezen om de unieke ‘urban vibe’, heeft deze groep reizigers veel te bieden.’