SUPERMARKTEN GROEIEN ALTIJD MEE
15-12-21
Annexum: grote speler in het beleggen in supermarkten
Supermarkten behaalden in 2020 een recordomzet. Dat was ook goed nieuws voor de particuliere beleggers van Annexum, dat een groot aantal supermarktpanden bezit. ‘De keiharde concurrentie is voor ons alleen maar goed.’
Huib Boissevain heeft sinds deze zomer een barbecue. Zo’n eivormige. Alles gaat erop. Vlees, vis, groente. En, zegt de eigenaar van Annexum, weet je wat het is? Dan wil je die producten ook zelf kopen. Vaak blijft hij dan langer weg dan strikt noodzakelijk. Beroepsdeformatie. ‘Ik loop elke supermarkt binnen en kijk hoe ze dingen aanpakken. Het is een tic. Maar ja, het is zó’n interessante branche. Het is continu in beweging.’
De grootste na AH en Lidl
Annexum biedt vastgoedbeleggingsfondsen voor particulieren. Supermarkten en woningen zijn de belangrijkste vastgoedobjecten.
Na Ahold en Lidl is Annexum de grootste eigenaar van supermarkten in Nederland. Ruim 150 winkels heeft het bedrijf in de portefeuille, waarvan zo’n 35 in Duitsland. Eind 2020 werden voor een slordige 325 miljoen euro nog 62 winkelpanden overgenomen van Jumbo. Die werden ondergebracht in het Nederlands Supermarkt Fonds, een van de drie supermarktfondsen van Annexum. De beleggers van dit (reeds gesloten) fonds kunnen naar verwachting rekenen op een aantrekkelijk rendement. Al kan het nu iets minder zijn, omdat de winkelpanden en restaurants – meer dan supermarkten en woningen – werden geraakt door corona. ‘Maar het is nog steeds niet slecht’, zegt Boissevain met een lach.
Hoe komt het rendement tot stand?
Boissevain: ‘Dat komt door een combinatie van factoren. De foodsector is krachtig en blijft gestaag groeien, waardoor ook de waarde van winkelpanden groeit. Daarnaast zijn supermarkten financieel sterke huurders, zeker nadat ze in 2020 een recordomzet behaalden. Corona heeft de waarde van supermarkten aangetoond. Alle winkels gingen dicht, de supermarkt bleef open. De meeste mensen willen zelf boodschappen doen. Even die appel voelen of dat stukje vlees bekijken. Online boodschappen bestellen is in opkomst, maar zal nooit de fysieke supermarkt vervangen.’
De concurrentie in de supermarktwereld is hevig.
‘We hebben in Nederland een restrictief vestigingsbeleid. Je kunt pas een supermarkt openen als je aantoont dat je voldoende afzetmarkt hebt.
Er woedt een keiharde strijd om vestigingsplaatsen. Daarnaast komen er telkens nieuwe concepten bij, zoals city stores. Die concurrentie vinden wij alleen maar fijn. Net als het feit dat veel supermarkten telkens meer vierkante meters willen.’
Is beleggen in supermarktfondsen een goed bewaard geheim?
‘Lange tijd wel. Inmiddels zijn andere partijen wakker geworden. De prijzen gaan omhoog, maar ik vind supermarkten nog altijd relatief goedkoop. Wij hebben een voorsprong, omdat we na al die jaren een stevig marktaandeel hebben. We kennen de branche goed, omdat we maandelijks met vrijwel alle ketens overleggen. Ook hebben we mensen in dienst die zich volledig focussen op deze sector. De vergaarde kennis gebruiken we voor onszelf, maar delen we ook met onze beleggers.’
Corona heeft de waarde van supermarkten aangetoond
Stappen steeds meer particuliere beleggers in supermarktfondsen?
‘Dat neemt toe, maar het blijft een niche. Een supermarkt is een heel ander pand dan een woning. Technisch, juridisch, maar ook vanwege de commerciële huurder. Voor tussen de drie en tien miljoen euro koop je een supermarkt, maar dan heb je maar één pand. Dat is een groot risico. Beleg je in een fonds, dan spreid je het risico over tientallen supermarkten. Óf je investeert in supermarktfondsen blijft een individuele keuze. Dat heeft te maken met je persoonlijke situatie. Je beleggingshorizon, het risico dat je wilt nemen. Daar gaan wij niet over. Gelukkig maar.’
Zitten er grenzen aan de groei?
‘Supermarkten zullen altijd meegroeien met de bevolking en de economie. Of iets voorlopen, omdat er meer non-foodaanbod komt. Ik geloof niet dat we over 50 jaar alles in de supermarkt kopen. Net zo min dat we alles online gaan kopen. Het wordt meer een combinatie van fysiek en online.’
Moderne technologie heeft je interesse. Welke rol gaat die spelen op dit vlak?
‘Supermarkten zelf hebben complete teams die met artificial intelligence bezig zijn. Er gaan winkels komen waar je op basis van gezichtsherkenning binnenkomt en zonder fysiek te betalen naar buiten loopt. Het scannen van boodschappen gaat automatisch, het bedrag wordt vanzelf afgeschreven. Zelf ontwikkelen we een model waarmee we de huur kunnen bepalen, aan de hand van omzet en allerlei andere data van de omgeving waarin de supermarkt staat.’
Is dat ook niet een beetje eng?
‘Veel mensen vinden van wel. Ik kijk graag naar de voordelen van moderne technologie. Daarmee kunnen wij onze beleggers rendement bieden. Daar gaat het om voor ons. Aan de andere kant vind ik het nog steeds leuk om een praatje te maken met de caissière. En ga ik bewust naar de slagerij en groenteboer. Vanwege de kwaliteit, maar ook omdat ik het ook díe ondernemers gun. Uiteindelijk zal boodschappen doen ook altijd een sociale activiteit blijven.’