Steun voor nieuwe, Dordtse duurzame watertaxi
05-09-16
Het Dordtse bedrijf Imbarcazione Barone, dat rondvaarten en watertaxidiensten verzorgt, ontvangt een subsidie van het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden. De steun is bedoeld voor de verdere ontwikkeling van de Futoro MK I. Het vaartuig moet een klassieke uitstraling krijgen en uitblinken in comfort, maar zal volgens ondernemers Elio en Sirio Barone ook de duurzaamste watertaxi ter wereld worden.
De adviescommissie van het MKB-katalysatorfonds beloont de innovativiteit van de nieuwe boot. Ze looft ook het doortastende ondernemerschap van de broers en de manier waarop zij het regionale onderwijs, kennisinstellingen en bedrijfsleven bij hun plannen betrekken.
Milieuvriendelijker
Imbarcazione Barone heeft de ontwikkeling van de Futuro MK I ondergebracht in een aparte onderneming: Cantiere Barone. De boot zal worden ingezet als watertaxi en rondvaartboot in de Drechtsteden, maar de bedoeling is dat die uiteindelijk ook als product op de markt komt voor professioneel gebruik.
Dat biedt kansen, doordat de boot stabiel vaart op hoge snelheden en aanzienlijk lichter en milieuvriendelijker is dan de boten die tot nu worden gebruikt. De Futuro MK I zal gaan varen op duurzame, hernieuwbare brandstoffen en er wordt gebruikgemaakt van moderne hydrodynamica om de boot zo efficiënt en stil mogelijk te laten varen.
Hybride
Elio Barone zegt: ‘Net zoals nu bij onze kleine boot, de Nereide, is het de bedoeling om hybride te gaan varen met Futuro MK I: in de stad elektrisch, op de rivieren op biobrandstof. En we willen alles inzichtelijk maken. Wij nemen daarmee onze verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaam ondernemen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet!’
Imbarcazione Barone wertk onder meer samen met Aarts Dieseltechniek uit Zwijndrecht. Zij hebben geïnvesteerd in het project en hebben er mede voor gezorgd dat de Futuro MK I straks gaat varen op Ssynfuel+, de schoonste brandstof die op dit moment op de markt is en op Maasvlakte 2 wordt geproduceerd uit afvaloliën uit de voedingsindustrie. Deze brandstof is naar verluidt gegarandeerd 80 procent CO2-neutraal.
Ook zijn er contacten met regionale bedrijven over bijvoorbeeld de productie van de kunststofdekken en het maken van een zo stil mogelijke uitlaat. Imbarcazione Barone werkt bovendien in de Duurzaamheidsfabriek samen met studenten van ROC Da Vinci en Hogeschool Rotterdam aan de technische uitdagingen van het ontwerp. Zoals inzakbare ramen, die het mogelijk moeten maken dat de FUTURO MK I ook door de nauwe waterwegen met lage bruggen in de oude binnenstad van Dordrecht kan varen.
Subsidie
De subsidie die Imbarcazione Barone krijgt uit het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden, is bestemd voor de eerste (onderzoeks)fasen van de innovatie. Zo heeft het bedrijf MARIN benaderd om onderzoek te doen naar efficiency en comfort van de boot bij golfslag op de rivieren. De TU Delft maakt een schaalmodel van de boot (prototype) en zal dit testen. Het MMI zorgt voor de emissietest en analyse van de brandstof.
De Dordtse wethouder Jasper Mos over de subsidietoekenning: ‘Elio en Sirio Barone zijn ondernemers met hart voor de stad én de regio. Dat is ook terug te zien in hun samenwerking met het onderwijs en andere bedrijven in de regio. Het feit dat zij aan dit project ook gerenommeerde samenwerkingspartners van buiten de regio hebben weten te binden, toont aan dat het relevantie heeft.’