Spetterende dag op het water
19-06-15
Hoe kun je een dag vol plezier op het water combineren met hoogwaardig netwerken en tegelijkertijd geld inzamelen voor een goed doel? Het lijkt onmogelijk, maar toch is er een antwoord: de Rotterdam RibRally. Het oer-Rotterdamse evenement viert op 18 september de vierde editie, met dit keer stichting Lymph&Co als het stralende middelpunt.
Een actieve netwerkbijeenkomst organiseren die voor blijvende herinneringen zorgt bij de deelnemers. Dat was het doel van Johan van Eekhout, managing partner van de Van Eekhout Groep, toen hij vijf jaar geleden besloot zich op een bijzondere manier in te gaan zetten voor het goede doel. De ondernemer wilde een evenement creëren waarbij niet de zoveelste voetbalwedstrijd of golfbaan werd aangedaan. Hij zocht naar iets unieks. Van achter zijn bureau tuurde Van Eekhout al mijmerend de Hollandse IJssel, waaraan zijn kantoor gelegen is, af. En al kijkend naar de langsvarende boten kwam hij tot een idee: een spetterende rally op het water. De Rotterdam RibRally was geboren.
Drie pijlers
Het geesteskind van Van Eekhout kent drie belangrijke pijlers: plezier maken, netwerken en geld inzamelen voor het goede doel. De eerste pijler is bijna een vanzelfsprekendheid te noemen als je kijkt naar de invulling van het bijzondere evenement. ‘Het is een heerlijke, volle dag op het water’, legt Van Eekhout uit. ‘Er worden teams samengesteld van acht tot tien personen die per ribboot de Rotterdamse haven ingaan voor een speurtocht. Via een routeboek krijgt men de locaties door die moeten worden aangedaan. Zo krijgen de deelnemers, af en toe met hoge snelheid, een bijzondere inkijk in de prachtige haven van onze stad. Daarnaast is voor het uitvoeren van de opdrachten een goede samenwerking tussen de teamleden vereist. Iets wat bijdraagt aan de onderlinge saamhorigheid én uiteindelijk het netwerken bevordert. Er ligt een mooie prijs voor de winnaars van de rally te wachten en door het wedstrijdelement leren mensen elkaar op een leuke manier kennen, waardoor men makkelijker tot zaken komt tijdens de borrel op de kade na afloop.’
Het goede doel dat elk jaar centraal staat, is niet alleen een belangrijke pijler, maar vormt zelfs het fundament van de Rotterdam RibRally. ‘De dag is aan de ene kant gericht op netwerken en lol maken, maar aan de andere kant ook zeker op fundraising’, aldus Van Eekhout. ‘Dat is nog altijd het uitgangspunt van het evenement. Tot op heden is het goede doel dat bij het evenement centraal staat elk jaar veranderd. We proberen meestal een echt Rotterdams doel te vinden. Zo stond de eerste editie in het teken van fundraising voor het Havenzicht, een samenwerkingsverband tussen het Sophia Kinderziekenhuis en het Havenziekenhuis. Voor de tweede editie zamelden we geld in voor Cordaid Microkrediet en vorig jaar stond het nieuwe stokstaartjesverblijf in Blijdorp centraal.’
Lymfklierkanker
Het doel waar dit jaar geld voor wordt ingezameld is de nieuw opgerichte stichting van Prins Bernhard junior: Lymph&Co. ‘Ongeveer één op de vijftig personen krijgt tijdens zijn of haar leven de diagnose lymfklierkanker’, vertelt Van Eekhout over de stichting. ‘Alleen al in Nederland komen er ongeveer vierduizend nieuwe patiënten per jaar bij en dit aantal neemt toe. Ondanks intensieve behandelingen overlijden in Nederland jaarlijks meer dan duizend patiënten als gevolg van de ziekte. Er is nog weinig aandacht voor lymfklierkanker, daarom is Lymph&Co gestart en zamelen wij op onze beurt geld in voor dat fonds.’
‘Het fundraisen gaat op verschillende manieren’, gaat Van Eekhout verder. ‘Ten eerste kan men zitplaatsen in de boot kopen, maar ook kadekaarten. Dat is voor mensen die om wat voor reden dan ook niet in een boot willen of kunnen stappen. Zij kunnen vanaf de kade onder het genot van een hapje en een drankje genieten van het evenement en natuurlijk deelnemen aan het netwerken. Bedrijven kunnen ook een hele boot afnemen. Dat is ideaal voor bijvoorbeeld een businessclub of voor ondernemers die graag hun eigen relaties meenemen. Daarnaast is aan het einde van de dag een veiling. Daarbij hebben we altijd leuke items, waarbij je kunt denken aan een overnachting op de Euromast of het SS Rotterdam. Bijna alle leveranciers leveren hun diensten of goederen voor de kostprijs of voor niets. Er wordt dus weinig geld uitgegeven aan derden, om te komen tot een optimale opbrengst voor het goede doel.’
Sinds de eerste editie is de Rotterdam RibRally almaar groeiende. Het evenement begon drie jaar geleden met zestig man, vorig jaar waren dat er al 150 en dit jaar worden er zelfs 250 deelnemers verwacht. ‘Er zijn veel mensen van het eerste uur bij, maar je ziet ook dat ondernemers die in het verleden zijn meegevraagd zich in een volgend jaar zelf inschrijven. Door de groei is het evenement ook steeds professioneler geworden. Zo hebben we onlangs de stichting Rotterdam RibRally opgericht voor het meer institutionaliseren van het evenement. Daarnaast is de komende editie op een nieuwe locatie. Voorheen vond het evenement plaats voor mijn kantoor aan de Hollandse IJssel. Dit jaar tillen we het een niveautje hoger en doen we de Koninklijke roei- en zeilvereniging De Maas aan bij de Veerhaven. Alles wijst er dus op dat het weer een spetterende dag wordt vol fun en fundraising!’
Aanmelden voor de Rotterdam RibRally kan via 010 – 436 38 30 of H.Westerbeek@van-eekhout.nl.
Tekst: Tom Verhoeff
Fotografie: Rotterdam RibRally
Meedoen?
Friends in Business biedt de FIB Matching Partners de kans om aanwezig te zijn bij de Rotterdam RibRally. Meld je aan via onze website!