Sorteren en voorsorteren
A&M Recycling Groep - Rotterdam
De tijd dat de A&M Groep (A&M Recycling & In2Waste Solutions) vooral bekend stond als metaalrecyclingbedrijf is definitief voorbij. Het bedrijf is inmiddels een volwaardig strategisch partner op het gebied van circulariteit. ‘Wij zijn nu al bezig met 2025.’
(Voor)sorteren
Sorteren kunnen ze bij de A&M Groep als geen ander. Dat is dagelijks zichtbaar op vijf locaties in de Rotterdamse haven, waar materialen en producten zoveel mogelijk uit elkaar gehaald en gesorteerd worden. Met zo duurzaam mogelijke verwerking als doel. Sinds enkele jaren is ook voorsorteren een specialiteit. Met het zelfstandig opererende kennis- en adviescentrum In2Waste Solutions ondersteunt de A&M Groep opdrachtgevers bij circulaire vraagstukken. Daarmee sorteert het voor op nieuwe wetten en regels, maar ook op thema’s als circulaire economie en klimaatverandering.
Vragen aan de voorkant
Schrootboeren worden visionairs, kopten we twee jaar geleden boven een artikel over de A&M Groep. ‘Dat klopt nog steeds’, knikt directeur Nico van der Have, die A&M in 2003 als metaalrecyclingbedrijf oprichtte, samen met Leo Overweel. ‘Nieuwe relaties komen vooral binnen via In2Waste. Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan strategisch advies over circulariteit. De vraag hoe om te gaan met grondstoffen en afval zit tegenwoordig aan de voorkant. Vanuit aanbestedingen, maar ook omdat bedrijven er zelf meer mee bezig zijn. Het grappige: het woord metaal valt bijna nooit meer. Het gaat vooral over het beperken van grondstofverlies, waarbij metaal uiteraard onze expertise blijft.’
Administratieve lasten
Bij A&M Groep hebben ze zicht op de toekomst, zegt Rob van Vijfeijken. Hij is sinds 2019 directeur Finance & IT en houdt zich onder meer bezig met wet- en regelgeving. De afkortingen lepelt hij zo op. Van CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) tot CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). ‘De laatste jaren zijn er veel administratieve lasten bijgekomen voor bedrijven. Ze moeten in uitgebreide rapportages aantonen hoe ze omgaan met grondstoffen. Wij zitten kort op de bal, weten welke wetten en regels eraan komen. Daarom zijn wij nu al bezig met 2025. Intern, maar ook voor relaties.’
Gids in de jungle
‘Relaties weten vaak niet wat er op hen afkomt’, vervolgt Rob. ‘Sommige wel, maar zij zien door de bomen het bos niet meer. Wij leiden ze graag door die jungle. Dat doen we op een praktische manier. In fases en met kleine stapjes. Onze kracht is dat we de vertaling naar de praktijk kunnen maken. Traditionele circulaire adviesbureaus maken vooral adviesrapporten vanachter de tekentafel. Wij dóen vooral. En we denken altijd een stap verder om de keten te verduurzamen. Waarom zou je een lichtmast hergebruiken als dat in een bestek wordt gevraagd, terwijl het beter is om het materiaal om te smelten en een volledig nieuwe lichtmast te maken?’
Beste jongetje van de klas
De A&M Groep is circulaire koploper in de branche. Maar het beste jongetje van de klas is niet altijd het populairst. ‘Wij willen het goede doen voor de wereld. Daarom vinden we dat er strakker gehandhaafd mag worden op het naleven van de regels in onze branche’, geeft Nico aan. ‘Die intrinsieke motivatie hebben we altijd gehad, al zijn we geen wereldverbeteraars. We zijn wel realistisch, begrijpen dat je de oude economie nodig hebt om een nieuwe te bouwen.’
‘Tien jaar terug hing ons kantoor al vol met certificaten. Destijds was het effect van die papiertjes aan de muur veel kleiner dan nu. In bepaalde branches kom je niet meer binnen zonder bepaalde certificeringen. Ook onze relaties hechten er meer waarde aan. Dat is belangrijk voor de kwaliteit en het imago van onze branche.’
Mee naar Oman
Vanuit ministeries en andere organisaties blijft de interesse voor A&M groot. Deze zomer leidde Rob medewerkers rond van bedrijven en ministeries die zijn aangesloten bij het Metaalconvenant, waarmee de sector verantwoordelijkheid neemt voor een duurzame keten. Met het Havenbedrijf ging A&M naar Oman om te kijken welke stappen daar gezet kunnen worden op het gebied van circulariteit.
Gewoon doen
Opgedane kennis wordt gedeeld met relaties. ‘Soms confronteren we relaties ermee dat hun businessmodel eindig is. Dat vinden ze niet leuk om te horen, maar het zet hen wel aan het denken’, zegt Nico. Verder laat A&M vooral zien wat er mogelijk is. ‘Dit zit ‘m bijvoorbeeld in de waterstofauto waarin onze medewerker Stefan van Alphen rijdt. Maar ook in de aanhanger die we hebben gebouwd van oude autoaccu’s, de kasten die we hebben gemaakt van oude zeecontainers en de tafels van oude treinwagons. Zo laten we aan relaties zien dat circulariteit niet lastig hoeft te zijn. Gewoon doen!’