Snel en efficiënt facturen maken: zo doe je dat!
18-04-24
Als ondernemer kom je er niet onderuit: je moet jouw klanten factureren. Zeker als beginnende ondernemer kan dit een frustrerend klusje zijn. Het goed opstellen van een factuur is een precies klusje. Zeker als je veel verschillende klanten hebt, kan het opstellen van facturen veel tijd kosten. Tijd die je liever in iets anders steekt. Iets waar je daadwerkelijk je onderneming voor hebt opgericht. Het is immers zonde als je jouw passie amper kunt uitvoeren omdat je steeds met administratieve zaken bezig bent. Met deze tips kun jij als ondernemer snel en efficiënt je facturen opstellen.
Gebruik een programma
Er bestaan tegenwoordig een heleboel online programma’s om je facturen snel op te stellen. Een factuur programma is makkelijk, omdat je hier gebruik kunt maken van een standaard template. Bovendien weet het programma vaak direct alle gegevens in te voeren van klanten die ingeschreven staan bij de KvK en hoef je met een dergelijk programma het rekenwerk ook niet zelf te doen.
Download een gratis template
Voor een programma moet je vaak wel wat geld neerleggen. Als je daar geen zin in hebt, kun je online ook veel gratis templates vinden. Upload hier je eigen logo in, om de factuur toch een beetje persoonlijk te maken. Verder is het een kwestie van gegevens invullen en klaar is Kees.
Bewaar al je facturen
Bewaar al je facturen. Niet alleen omdat dat handig is voor de BTW-aangifte en bewijsstukken, ook omdat je dan in de toekomst makkelijker nieuwe facturen kunt sturen. Verleen je bijvoorbeeld opnieuw dezelfde dienst aan een klant die al eerder van jouw diensten gebruik heeft gemaakt: dan is het een kwestie van kopiëren en de datum en het factuurnummer aanpassen. Het is wel belangrijk om alsnog de hele factuur even goed door te lezen, want bij dit soort acties worden vaak wel slordige fouten gemaakt.
Gebruik Excel
Als je een beetje handig bent met Excel, is dit ook het ideale programma om facturen in op te stellen. Het kost even wat puzzelwerk, maar uiteindelijk gaat het razendsnel. In Excel kun je ook handige invulsheets vinden voor facturen. Het fijne aan Excel is dat je het rekenwerk niet zelf hoeft te doen. Dat scheelt niet alleen een hoop tijd, maar kan ook grove fouten voorkomen. Ook vanuit Excel kun je een mooi documentje uploaden dat je prima als volwaardige factuur naar je klanten kunt sturen.