Schepen kunnen voller Rotterdamse haven in
07-04-15
Door een nieuw kaartsysteem kunnen kapiteins in de Rotterdamse haven meer lading meenemen zonder bang te zijn aan de grond te lopen. De wereldprimeur levert scheepvaartbedrijven miljoenen op, meldt het AD/Rotterdams Dagblad.
De winst loopt op tot 150.000 euro per containerschip en bij olietankers tot 50.000 euro. ‘Rederijen zoeken de marges op, maar een kapitein wil ook veilig varen', vertelt projectleider Ben van Scherpenzeel van het Havenbedrijf Rotterdam aan de regionale krant. ‘Door ze actuele, accurate informatie over diepgang te geven, kunnen ze hun veiligheidsmarges verkleinen.''
Het systeem komt van pas in de ondiepere havens in de Botlek en de Europoort. Met het opzetten van dit kaartsysteem, Project Avanti gedoopt, loopt Rotterdam voorop in de wereld. ’We doen het samen met de haven van Göteborg. Het zou mooi zijn als Houston en Singapore het systeem overnemen, zodat het overal navolging krijgt’, aldus Scherpenzeel.
De terminals van oliegigant Shell en containerreus APMT draaien momenteel proef met Avanti, dat gaandeweg wordt uitgebreid. Onder meer rederij MSC heeft voor het laden en lossen van het recordschip MSC Oscar gebruik gemaakt van Avanti om te zien hoeveel containers ze aan boord kon nemen.