Recordaantal bezoekers Fotomuseum en Maritiem Museum
22-12-14
Het gaat goed met de Rotterdamse musea. Zowel het Maritiem Museum als het Nederlands Fotomuseum trokken in 2014 een recordaantal bezoekers.
In het jaar 2014 gingen het Havenmuseum en het Maritiem Museum samen onder één naam. Dat werd een succes, want het museum sluit het jaar naar verwachting af met een recordaantal van 190.000 bezoekers. Redenen voor het succes zijn onder andere de goedbezochte activiteiten tijdens de Wereldhavendagen, de nieuwe tentoonstelling "Topstukken" en de succesvolle expo "Sex & the Sea".
Het leidde niet alleen tot een recordaantal bezoekers, maar ook tot een hoge waardering van die bezoekers. Frits Loomeijer, algemeen directeur: 'En daar zijn we trots op. We werken, met steun van onze partners, heel hard om onze ambitie te realiseren om een eigentijds, uitdagend en toegankelijk museum te zijn voor jong en oud. Dat onze bezoekers dit zien en waarderen is voor ons van heel groot belang.'
Het Nederlands Fotomuseum trok in 2014 ruim 80.000 bezoekers, het hoogste aantal sinds de oprichting in 2007. Met name het project "UMBRA" van Viviane Sassen was succesvol, want: verantwoordelijk voor een kwart van alle bezoekers. Ook werden de talkshows "FOTOGASTEN" en "De Donkere Kamer Rotterdam" en "Fotofestival aan de Maas" zeer goed bezocht. Het jaar 2015 belooft volgens het Nederlands Fotomuseum een goed tentoonstellingsjaar te worden met grote internationale producties. Er wordt onder meer samengewerkt met Bozar (Brussel) en het Victoria and Albert Museum (Londen).