RauwCC vindt logische partner in Connect Holland
08-09-16
RauwCC heeft een nieuwe aandeelhouder. Maarten Reijgersberg, directeur en oprichter van het Rotterdamse socialmedia-bureau,gaat samen verder met Jeroen Soeterbroek van digitaal bureau Connect Holland. Soeterbroek nam de aandelen (50 procent) over van de Belgische Cronos Groep. Met de nieuwe, eveneens Rotterdamse, businesspartner ziet Reijgersberg de weg vrij voor een ambitieuze groeistrategie.
‘We zaten jarenlang in een veilige haven. Alleen, we kwamen die haven maar niet uit’, zegt Reijgersberg. Hij is een goeroe op het gebied van social media en is de oprichter van de succesvolle Social Media Week Rotterdam, die dit jaar voor de derde keer wordt gehouden. In Soeterbroek ziet hij de ideale partner om het ruime sop te kiezen. Met zijn bedrijf Connect Holland begeleidt Soeterbroek bedrijven bij hun “digitale transformatie”. Connect Holland bouwt internetplatforms voor klanten als Facilicom, Randstad, Santos Bikes en Rijkswaterstaat.
Jeroen Soeterbroek (links) en Maarten Reijgersberg.
Klik
‘Maarten en ik hadden al snel een klik’, vertelt Soeterbroek. ‘We zijn beide eerlijke, gevoelige ondernemers die het voordeel inzien van een lokaal georganiseerde bundeling van krachten. En ik was altijd al gecharmeerd van de benaderbaarheid en de Rotterdamse mentaliteit van RauwCC.’
Op andere vlakken zijn de ondernemers juist elkaars tegenpolen: Reijgersberg (van oorsprong beeldend kunstenaar) is vooral inventief en creatief en Soeterbroek (die bedrijfskunde studeerde) is meer bedrijfsmatig en organisatorisch ingesteld.
‘Door die tegenstellingen zijn we enorm complementair.’ Daar kwam Reijgersberg al snel achter. ‘Niet alleen als persoon, maar ook in de dienstverlening van onze bedrijven voelen en vullen we elkaar perfect aan.’
Meesterzet
Marcel Broersma van Peak Value die de twee aan elkaar voorstelde. Ze waren beiden klant bij hem en zijn ook ieder geportretteerd in het door hem geïnitieerde boek Ondernemen is topsport. Broersma zag een match. Soeterbroek beaamt: ‘Een aandeel als businesspartner in RauwCC sloot precies aan op mijn persoonlijke ambities en de versnelling die ik zie bij het combineren van technologie en creativiteit.’
Behalve de groeiambitie die Soeterboek met Connect Holland voor ogen heeft – een verdubbeling binnen drie jaar – heeft hij nog grootsere ideeën. ‘Echte revoluties ontstaan bij een mix van technologie, creativiteit en data. Denk aan Uber en Airbnb. Data is het nieuwe goud, dus ik sluit nieuwe partnerships niet uit.’
Vooralsnog vinden Reijgersberg en Soeterbroek zelf hun partnership ‘strategisch gezien een meesterzet’. Connect Holland en RauwCC zullen nauw samenwerken maar, zo sluit Soeterbroek af: ‘Het marketingcommunicatiedeel blijft bij RauwCC, dat zelfstandig blijft met de bedrijfscultuur die hen zo eigen is. Daar moet je vooral niets aan veranderen.’