Private banking zoals het bedoeld is

20-10-15

Wie vermogen heeft, wil dat dit in goede handen is. Bij Bank ten Cate & Cie snappen ze dat als geen ander. De onafhankelijke private bank, opgericht in 1881, wordt sinds kort in de regio Rotterdam vertegenwoordigd door de ervaren Rob Lugtenburg. ‘Mensen hun leven lang financieel begeleiden, is het mooiste dat er is.’

Wie kennis wil maken met Rob Lugtenburg kan niet naar zijn kantoor. Dat heeft hij namelijk niet. Als private banker van Bank ten Cate komt Rob Lugtenburg bij zijn cliënten thuis. ‘Want dat is waar Bank ten Cate voor staat: persoonlijke aandacht’, vertelt de 55-jarige, in Rotterdam geboren en getogen bankier. En dat is precies wat hij de afgelopen jaren steeds meer begon te missen, na een carrière van een kleine dertig jaar bij grote(re) banken als ABN Amro, Van Lanschot en de afgelopen jaren Credit Suisse.

Dennis Raithel glimlacht als hij de motivatie van Rob Lugtenburg hoort. De directievoorzitter is aangeschoven om meer te vertellen over de filosofie van de bank: ‘We hebben een heel platte organisatie van in totaal 65 medewerkers, die allemaal onder de directie vallen. We hebben ons hoofdkantoor in Amsterdam, maar onze private bankers zitten door het hele land. Zij werken in hun eigen regio en bezoeken de cliënten thuis of op hun kantoor. Eén keer per week komen we in Amsterdam bij elkaar en wisselen we kennis en ontwikkelingen uit.’

‘Onze mensen zijn stuk voor stuk ervaren professionals; bij ons vind je niemand die net uit de schoolbanken komt’, vervolgt Raithel. ‘Wij bedienen mensen met een vermogen vanaf 500.000 euro; daar is kennis en ervaring voor nodig, zo is onze visie. Daarnaast kunnen wij dankzij onze compacte organisatie snel dingen voor elkaar krijgen. Zo kunnen wij binnen 24 uur een bankgarantie regelen, waar dit bij grootbanken soms wel zes weken kan duren. We doen liever één ding – vermogensbeheer – heel goed dan heel veel dingen half. Eigenlijk zijn we een soort financiële huisarts; we kijken mee met de financiële situatie van de cliënt en adviseren voor de lange termijn. Als er echt iets specifieks nodig is, zoals een hypotheek of een commercieel krediet, dan verwijzen we door naar een specialist.’

Vermogensoverdracht

‘Die werkwijze staat mij erg aan’, zegt Lugtenburg, die in juni bij de bank begon. ‘Door de persoonlijke aanpak bouw je echt een relatie op met een cliënt. Een relatie die vaak een leven lang duurt en soms zelfs verder gaat, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van de overdracht van vermogen naar een volgende generatie. Mensen hun leven lang financieel begeleiden, is het mooiste dat er is. Ik heb een passie voor het beleggingsvak en haal er voldoening uit om complexe financiële vraagstukken samen met een cliënt op te lossen. Op die manier kun je echt uitgroeien tot een trusted advisor. Natuurlijk duurt het even voordat je dat vertrouwen hebt gewonnen. Voordat een cliënt met jou in zee gaat, voer je soms indringende gesprekken. Maar daardoor ontstaat vaak wel die band voor het leven. En zo’n band hoop ik de komende jaren met veel mensen uit de regio Rotterdam op te bouwen.’

Tekst: Bas Abresch 
Fotografie: Jeffrey de Regt

Meer nieuws