Onderneming voor vakantiegangers starten? 5 aandachtspunten
WetalkSEO - Etten-Leur
Misschien droom je van een eigen camping, wil je een bungalowpark openen of denk je aan het starten van een B&B. Er zijn verschillende mogelijkheden als het aankomt op het starten van een onderneming in de vakantiebranche. Neem de opstart natuurlijk serieus: deze tips komen je van pas.
Regelgeving en certificatie
Verdiep je allereerst in een stukje regelgeving en certificatie. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle juridische en regelgevende vereisten voor het runnen van je toeristische onderneming. Wil je bijvoorbeeld een verbouwing uitvoeren om een vakantiepark te realiseren? Daar heb je vaak de nodige vergunningen voor nodig. Je hebt doorgaans ook verzekeringen nodig, evenals certificeringen. In algemene zin heeft vrijwel ieder gebouw een waterinstallatie, om gasten te voorzien van schoon (drink)water. Het drinkwaterbesluit geeft aan dat je deugdelijk water aan je gasten beschikbaar moet stellen (zorgplicht). Los van de zorgplicht zijn er prioritaire instellingen benoemd. Zorg daarom voor een gedegen waterbehandeling. Sanitair, wastafels, douches en meer: het is allemaal aangesloten op een drinkwaterinstallatie. Hier kun je maar beter een betrouwbare kwaliteit van het water waarborgen. Dit is dus zelfs verplicht: volgens het drinkwaterbesluit moeten drinkwaterinstallaties voldoen aan NEN 1006. Met een NEN 1006 inspectie voldoe je aan de
wet- en regelgeving. Verdiep je hier dus in, onder andere om de kans op een besmetting van legionellose te verminderen.
Doelgroep
Om richting te geven aan je vakantielocatie, is het slim om je doelgroep vast te stellen. Zo weet je vervolgens ook beter welk type vakantieganger je kunt verwachten bij de boekingen. En hoe je je vakantieadres kunt inrichten, of het nu om een kleine B&B of een grotere camping gaat. Welk type vakantieganger wil je idealiter aanspreken? Denk aan avontuurlijke reizigers, gezinnen of luxe reizigers. Er zijn verschillende niches om aan te denken. Misschien heb je hier al direct een duidelijk beeld bij: ga dan die passie achterna. Anders is het interessant om onderzoek uit te voeren. Voor welk type vakantiegangers zijn er in jouw omgeving bijvoorbeeld nog maar weinig accommodaties te vinden? Daar kun je handig op inspelen.
Klant is koning
Onderzoek goed wat de wensen van je gasten zijn. De uitspraak klant is koning is namelijk behoorlijk belangrijk. Natuurlijk hoef je niet aan alles te voldoen, maar je wilt wel dat je gasten tevreden zijn. Zo keren gasten immers sneller terug. Dat niet alleen, tevreden gasten geven positieve reviews. En die reviews zijn enorm belangrijk in de vakantiebranche. Veel andere reizigers kijken hier namelijk weer naar, in de zoektocht naar een accommodatie. Vraag bezoekers na afloop dus ook zeker om reviews achter te laten. Door alles naar wens te maken, stuur je aan op positieve reviews. Hier tellen verschillende aspecten in mee, van de aankleding van de kamer tot het ontbijt en de andere voorzieningen.
Extra’s
Bedenk wat jouw onderneming onderscheidt van die van anderen. Biedt iets unieks aan, zoals speciale ervaringen of gepersonaliseerde diensten. Zo kun je iedere avond uitgebreid koken voor de gasten, om maar iets te noemen. Of bied een bijzondere tour of tocht aan, die je optioneel zelf verzorgt. En dat zijn nog maar een paar opties om aan te denken.
Marketing
Tot slot: neem de tijd voor marketing. Je wilt immers dat zoveel mogelijk gasten jouw vakantieadres weten te vinden. Dat kan best even duren. Je moet ook zeker de nodige tijd en aandacht in het stukje marketing stoppen. Weet je er maar weinig van? Overweeg dan om dit uit te besteden, om er zeker van te zijn dat het op de juiste manier gebeurt. Zo kun je via onder andere social media en zoekmachines een groot publiek bereiken, wat uiteindelijk weer ten goede komt van je winst.
Maak werkelijkheid van je droom om een vakantiebestemming te starten. Je kunt het klein- of grootschalig aanpakken, dat is natuurlijk helemaal aan jou. Veel succes!