Nieuwe manier van inloggen en betalen: iDIN
11-11-16
De banken introduceren een nieuwe dienst waarmee consumenten zich online kunnen identificeren en inloggen op websites: iDIN. Dat systeem geeft organisaties zekerheid over de identiteit van hun online klanten.
iDIN werd vrijdag 11 november gelanceerd door de Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland. Het lijkt op een combinatie van Ideal en DigiD. Dankzij iDIN kunnen particuliere rekeninghouders zich online identificeren en inloggen bij aangesloten organisaties (acceptanten), met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Met ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken van Nederland mee.
Belastingdienst
Vanaf begin dit jaar is deze nieuwe manier van online identificeren en inloggen in een pilot getest met onder andere de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. De pilot wijst uit dat de techniek werkt en gebruikers enthousiast zijn. Dat is voor de banken aanleiding om iDIN vanaf nu ook aan andere organisaties aan te bieden. Bedrijven en instellingen kunnen voor het inzetten van iDIN een contract afsluiten met ABN AMRO, ING, Rabobank of SNS, of met een zogeheten Digital Identity Service Provider (DISP).
iDIN biedt volgens de initiatiefnemers veel voordelen voor acceptanten. De miljoenen particuliere klanten van de zeven deelnemende banken kunnen iDIN direct gebruiken. Bovendien krijgen aangesloten organisaties met iDIN zekerheid over de identiteit van online klanten. Die hebben de banken immers al geverifieerd bij het openen van een bankrekening.
Ergernis
Identificeren of inloggen met iDIN lijkt sterk op de manier waarop Nederlanders iDEAL gebruiken. ‘Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank. Daarna wordt je doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. Dat is makkelijk en veilig’, vertelt Piet Mallekoote, directeur van de Betaalvereniging.
‘Het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites leidt bij veel mensen tot grote ergernis. Dat probleem lossen we op met iDIN.’
iDIN-acceptanten krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens. Na het identificeren of inloggen wordt de verbinding tussen bank en acceptant weer verbroken. Omgekeerd kunnen de banken dus ook niet bij de gegevens over de klant bij een iDIN-acceptant, zoals de bezochte webpagina’s en zijn bestellingen.