Nieuw elan bij Schmidt Zeevis
03-12-24
Er waait een frisse wind door de Spaanse polder: Koninklijke Schmidt Zeevis ververst nu ook buiten de koeling. Op alle fronten is Schmidt Zeevis ‘heel geleidelijk en met een natuurlijk gevoel’ aan het verjongen. Maar laat wel duidelijk zijn: voor de ‘oude knarren’ is pensioen ook gewoon nog héél lang een ‘ver van hun bed show’.
Schoon aan de haak, dat nemen ze bij Schmidt Zeevis heel letterlijk. ‘Als er 800 gram netto als gewicht op de verpakking van bijvoorbeeld garnalen staat, dan zit er 800 gram aan garnalen in’, belooft mede eigenaar en algemeen directeur Marcel van Breda (63). ‘Een zalmfilet geven wij zonder buik mee, een kok heeft daarmee een 100 procent bruikbare filet in zijn of haar handen. Daarmee zijn restaurants onderaan de streep goedkoper bij ons uit.’ Het verschil tussen netto- en brutogewicht is bij een zalm met buik schimmig. ‘Als koks zelf de buik eraf moeten snijden, weten ze niet welk gewicht daarvoor is berekend. Bij Schmidt is dat op de pakbon meteen duidelijk. Met de buik van de zalm kan een restaurantkeuken heel weinig. Die is te vet. Je kunt de buik rijgen aan een spies en die vervolgens roken maar daar houdt het zowat op.’
Eén op één
Daar zit de crux, stelt Nick van Vuren (29), manager Marketing & HR bij Schmidt Zeevis. ‘Eén op één weten we het goed uit te leggen. Old school zijn we beresterk in onze communicatie. Maar de één-op één-contacten nemen af, mensen communiceren steeds vaker online. Daar hebben we nog wel wat te winnen. Aan mij de taak aan een bredere doelgroep uit te leggen waar Schmidt Zeevis voor staat.’ Hoe demonstreer je dat duurkoop uiteindelijk goedkoop is? ‘Door in beeld te brengen dat de waste voor onze rekening is. Door het hele proces zichtbaar te maken.’
Op het leugenbankje
Wie Schmidt Zeevis op social media volgt, is het vast opgevallen dat de tone of voice is veranderd, dat de vishandel die jaarlijks miljoenen kilo vis en zeevruchten over de hele wereld verspreidt onder restaurants en cruiseschepen steeds vaker een professioneel inkijkje geeft achter de schermen. Nick van Vuren is de zoon van Jos van Vuren (60), mede-eigenaar en financieel directeur van Koninklijke Schmidt Zeevis. ‘Marcel en ik zitten niet op Facebook, wij hebben geen account op LinkedIn. Wij zijn van die angsthazen die denken dat we van de weg worden gereden als we vergeten iemand te volgen of een vriendschapsverzoek te laat accepteren. Laat ons maar lekker samen op het leugenbankje verhalen vertellen.’
Geopend op zondag
Van Vuren reageert verbaasd als hij hoort dat de verslaggever niet weet dat Schmidt Zeevis elke zondag is geopend. ‘Dat zijn we al anderhalf jaar.’ Van Breda: ‘Zij is niet de enige, vaker kijken mensen daarvan op.’ Van Vuren: ‘Zo zie je maar, we hebben de jeugd hard nodig. Online laten wij, de oude knarren, het liggen.’ Op alle fronten is Schmidt Zeevis ‘heel geleidelijk en met een natuurlijk gevoel’ aan het verjongen. De nieuwe commercieel directeur, Alexander Eleveld, telt slechts 33 lentes. ‘Ik was met mijn vader bij Kaat Mossel. Die kent Marcel. Ze raakten met elkaar aan de praat. Ik vertelde hem dat ik, net mijn bachelor commerciële economie op zak, rond was met een bedrijf. Moest alleen nog tekenen en dan zou ik daar aan de slag gaan. “Ho even”, gooide Marcel eruit. “Kom eerst met mij praten.” De volgende ochtend had ik een sollicitatiegesprek bij Schmidt. Ik had geen idee wat er allemaal uit de zee komt. Maar Marcel geloofde in mij.’
133 soorten verse vis
Van Breda: ‘Alexander is erin gedoken en hij heeft razendsnel alle benodigde kennis vergaard.’ Alle 133 soorten spartelverse vis weet hij nu uit zijn hoofd? ‘Die slogan is ooit bedacht door Gerard de Lange, Geen idee of we 133 soorten verse vis hebben. Nooit geteld. Maar we komen met ons assortiment dicht in de buurt van die 133. Het gaat niet om dat getal. Het gaat om de eigenschappen van de vis, waar en hoe deze is gevangen. We zijn meer adviseur dan verkoper.’
Kerstmenu
Bij het weggaan geeft Van Breda een brochure mee met daarin het luxe kerstmenu, ‘vier gangen, kant-en-klaar’, dat rond de feestdagen bij Schmidt Zeevis is te bestellen. Dat doet hij op zo’n aanstekelijke manier, vol humor, dat de interesse meteen is gewekt. Netwerken kan hij als geen ander. Onder zijn bewind en dat van Jos van Vuren groeide Schmidt Zeevis uit tot de best landelijk dekkende visleverancier van Nederland. Aan Nick en Alexander de taak dat bereik nóg verder uit te bouwen. Met volle teugen genieten Van Breda en Van Vuren van ‘de jongeren die er als het ware rondhuppelen, de gretigheid spat ervan af. Ze geven ons zoveel energie. Maar laat wel duidelijk zijn dat wij niet aan stoppen denken. Pensioen is een ver-van-ons-bedshow.
Door: Dijlan van Vlimmeren
Fotografie: Mladen Pikulic
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7269648056713728003/?actorCompanyId=10440185