NIET PRATEN, MAAR LUISTEREN
21-08-24
‘Ik heb ons hoofdkantoor in Singapore meerdere keren proberen te overtuigen om ons Europese hoofdkwartier naar Hamburg te verhuizen, maar tot op heden is het niet gelukt.’ Gelach klinkt door het kantoor van Bernd Noldt, de Duitse general manager van Wilmar Europe, die net ten noorden van Hamburg woont.
Al zes jaar reist hij elke maandagochtend naar Rotterdam, om op donderdagavond weer huiswaarts te keren.
Naast het hoofdkantoor in Central Post, hartje Rotterdam, heeft het bedrijf een productielocatie in de Botlek. Hier worden plantaardige oliën en vetten op basis van palmpitolie omgezet in basisgrondstoffen voor reinigingsmiddelen in Europa. De gesprekspartners van Bernd vinden het prima dat Wilmar in Rotterdam blijft. Finance manager Tony Noom zit hier al zes jaar op zijn plaats. En voor Gijs Fibbe (Partner Tax Advisory) en Osgar Schaedtler (Senior Manager Tax Advisory), aangeschoven namens Baker Tilly, is Wilmar een interessante, internationaal opererende klant.
Zo slecht is het dus niet in Nederland?
Bernd: ‘Voor Wilmar is het belangrijk om in of dicht bij een haven te zitten en toegang tot het water te hebben. Rotterdam is een hub om plantaardige oliën over Noordwest-Europa te verspreiden. Daarnaast is het Nederlandse vestigingsklimaat goed. Je krijgt maandelijks je btw terug, zonder dat je daar achteraan moet. In Zuid-Europese landen kan dat maanden of jaren duren en moet je er wél zelf achteraan. Wel hebben we al meerdere investeringsmogelijkheden aan ons voorbij moeten laten gaan, omdat het in Nederland – vergeleken met andere Europese landen – steeds moeilijker en duurder wordt om vergunningen te krijgen als je iets nieuws wilt bouwen. Dat kan frustreren.’
Hoe kijkt Baker Tilly daarnaar?
Gijs: ‘Ik snap de mening van Bernd over het investeringsklimaat in Nederland. De Zwitserse universiteit IMD maakt een jaarlijkse concurrentieranglijst, gebaseerd op de economie en het vestigingsklimaat. Daarin daalde Nederland van de vierde naar de zesde plek. Dat laat een trend zien, maar we zijn nog steeds superaantrekkelijk. Belastingregelingen moeten niet de eerste reden zijn om je ergens te vestigen, al heeft onze overheid daarmee wel bedrijven proberen te lokken. Andere dingen moeten belangrijker zijn, zoals de infrastructuur die Bernd benoemt. Maar belastingregels moeten ook geen belemmering zijn. Nederland blijft een aantrekkelijk vestigingsland, maar de trend van de laatste jaren is zorgwekkend. Dit mag meer aandacht krijgen.’
Tony: ‘Zo zie ik het ook vanuit mijn functie als financieel manager. De Belastingdienst is hier erg constructief. Ze willen naar je luisteren. Baker Tilly speelt daarin voor ons een belangrijke rol.’
Hoe is jullie onderlinge samenwerking begonnen?
Tony: ‘Met een Teams-meeting in het voorjaar van 2020. De coronapandemie was net uitgebroken. Wij zochten een nieuw accountancy- en advieskantoor, dat onze bedrijfscultuur beter zou begrijpen en meer hands-on en to-the-point zou zijn. Hoewel je elkaar het liefst in de ogen kijkt, was het gevoel na die Teams-meeting direct goed. Waar andere partijen vooral praatten, blonk Baker Tilly uit in luisteren. Inmiddels begrijpen ze onze bedrijfscultuur volledig.’
Wat is die bedrijfscultuur?
Bernd: ‘Wilmar is een van de grootste beursgenoteerde ondernemingen op de aandelenbeurs van Singapore. Maar het voelt niet als een corporate. We zijn een heel dynamisch bedrijf. In Rotterdam hebben we binnen het personeel meer dan dertig nationaliteiten. Het voelt als een familie.’
Tony: ‘Daar past Baker Tilly goed bij. We willen een kantoor dat altijd op de hoogte is van de financiële wet- en regelgeving binnen Nederland. En tegelijkertijd persoonlijke aandacht geeft. Met Gijs en Osgar kunnen we lezen en schrijven. Ze informeren ons proactief over aankomende wet- en regelgevingswijzigingen. Ook rondom de jaarlijkse belastingaangifte werken we erg prettig samen.’
Wat maakt Wilmar een mooie klant voor Baker Tilly?
Osgar: ‘Hoe groter het bedrijf, hoe omvangrijker, uitdagender en interessanter de vragen die we krijgen. Zeker wanneer een bedrijf internationaal opereert. Onze voornaamste taak is Tony en Bernd door alle complexe belastingregels navigeren. En ervoor zorgen dat Wilmar Europe compliant is. Al best een flinke opgave, gezien de almaar toenemende wet- en regelgeving. Daarbovenop kunnen we onze meerwaarde bewijzen door proactief te handelen als zich kansen voordoen. Dat hebben we vorig jaar gedaan, door een uitzonderlijke regeling te treffen met de Belastingdienst.’
Tony: ‘Dat hadden we als bedrijf nooit voor elkaar gekregen.
Als Baker Tilly zich meldt bij de Belastingdienst, geeft dat vertrouwen dat er met zorg en kunde over nagedacht is. Door goed te luisteren, herkende Baker Tilly dat deze regeling goed voor ons zou kunnen werken. Dat is precies wat we zoeken in een partner.’