Algemeen nieuws

Maas-De Koning: één loket voor al je mobiliteitswensen

Maas-De Koning - Capelle aan den IJssel

Maas-De Koning: een nieuwe en toch vertrouwde naam. Nieuw is de krachtenbundeling, vertrouwd zijn de namen van fusiepartners Maas Autogroep en M. de Koning Autobedrijven in de regio. Vertrouwd en nieuw, weerbaar en wendbaar, professioneel en persoonlijk. Begrippen die de dealerholding karakteriseren. Algemeen directeur Jos Sollie legt het uit.

Algemeen directeur Jos Sollie is gepokt en gemazeld in de wereld van automotive. Vanaf zijn negentiende heeft hij in zo’n beetje alle denkbare onderdelen van de branche gewerkt, bij verschillende bedrijven. Van verkoop en administratie tot zelfstandig dealer. In 2018 werd hij directeur van het voormalige M. de Koning B.V.. Met de recente fusie is Sollie medeaandeelhouder en algemeen directeur van Maas- De Koning B.V..

Hoe is het idee voor de fusie ontstaan?

‘In onze branche is de consolidatieslag al meer dan twintig jaar aan de gang. Onze importeur wilde graag toe naar één dealer in de regio. Het leek hem een goed idee als M. de Koning Autobedrijven en Maas Autogroep met elkaar in gesprek zouden gaan over een mogelijke samenwerking. Dat hebben we gedaan en na allerlei rekensessies en marktanalyses zagen we al snel de voordelen van een krachtenbundeling. Er zou een organisatie ontstaan die richting de toekomst wendbaar en weerbaar is. Een organisatie die met gebundelde krachten nog beter in staat is de klappen van (mondiale) crises op te vangen. Een weliswaar grote organisatie die valt in de top 20 van Automotive Dealerholdings in Nederland, maar die eigenlijk een verzameling van kleinere bedrijven is. Dat maakt ons ook wendbaar.’

Dus jullie gingen er voor …

‘Zonder enige twijfel eigenlijk. Alle medewerkers zijn meegegaan naar de nieuwe organisatie. Qua bedrijfscultuur past het naadloos, want beide fusiepartners zijn familiebedrijven. We zijn allebei stevig geworteld in de lokale en regionale gemeenschap, wat ook zo blijft. Met onze vestigingen in de Randstad zitten we letterlijk om de hoek, dus onze klanten kunnen zo bij ons binnenlopen. Wij hebben geen klantcontactcentrum, waar een chatbot je probeert verder te helpen. Klanten krijgen bij ons een vaste accountmanager die alles voor hen regelt. Iemand die je gewoon op z’n 06 kunt bellen. Of klanten lopen binnen bij een van onze vestigingen dichtbij en regelen hun zaken daar ter plekke. Het uitgangspunt is altijd: we regelen alles voor onze klant, van A tot Z.’

Op een persoonlijke manier?

‘Dat zit in ons DNA. Wij kennen onze klanten en weten wat hen letterlijk en figuurlijk beweegt. We hebben klanten die al langer dan een halve eeuw bij ons komen. Dat gaat van ouders op kinderen over en van oude op nieuwe directies van bedrijven. Wij zijn ook trouw aan de merken die we voeren, wat er inmiddels zes zijn: Audi, Volkswagen, Seat, Cupra, Skoda en Volkswagen Bedrijfswagens. Wil je overigens een auto leasen, dan kun je voor elk willekeurig merk bij ons terecht. Onze basis ligt echt in de regio: we komen er vandaan, wonen en werken er. Dat betekent ook, dat we ons richten op klanten uit de regio en bij voorkeur samenwerken met partijen uit de regio. Zo bezien, zijn we een goede buur.’ 

Met het persoonlijke zit het dus wel goed. En met het professionele?

‘We hebben met elkaar ruim honderd jaar expertise in mobiliteit en bieden werkelijk alles aan rondom die auto wat je je maar kunt voorstellen. Ontzorgen Plus, noemen we dat. Als ideale meedenker in mobiliteit en totaalleverancier van mobiliteit verzorgen wij wat de klant maar wil. Een auto kopen, huren of leasen? Kom maar door. Mobiliteitskaarten voor je personeel, met een combinatie van auto, fiets en OV? Wij hebben het. Een laadpaal kopen of leasen, thuis of op de zaak? Geen probleem. Een makkelijke app voor je CO2 rapportage die vanaf 2024 verplicht is? Regelen we voor je. Bij ons vind je één loket voor al je mobiliteitswensen. Onze klanten zijn in beweging, de wereld is in beweging. Nieuwe behoeftes rondom mobiliteit zoals elektrificering vragen om nieuwe oplossingen. Oplossingen die wij kunnen bieden op grond van het vakmanschap en de service die we de afgelopen vijftig jaar hebben opgebouwd. Met de fusie zijn we in omvang toegenomen. Je hebt een zekere omvang nodig om alle producten en diensten waar de klant om vraagt, op een professionele manier aan te kunnen bieden. Daar zijn we nu nog beter toe in staat.’

Meebewegen is het toverwoord voor de toekomst?

‘Onze strategie zit ‘m in meebewegen. Mensen vragen mij weleens wat het gaat worden: elektrisch of waterstof? Ik heb geen glazen bol helaas. Voor ons is het belangrijk om te kijken naar trends en ontwikkelingen en daarop in te spelen. Dat betekent dat we wendbaar genoeg moeten zijn om te schakelen en mee te bewegen met de veranderingen die zich om ons heen afspelen. Zolang je meebeweegt met de wensen van de klant en niet investeert in dingen waar niemand op zit te wachten, dan kun je die toekomst wel aan als bedrijf. Dat betekent dus, dat de klanten altijd voorop staan. Veranderen hun behoeftes, dan veranderen wij mee. Daarmee zeg ik niet: we gooien vandaag alles overboord, want het moet anders. Maar ik zeg ook niet: we doen het al twintig jaar zo en zo blijven we het doen. Het gaat om evolutie, niet om revolutie. Meebewegen in een veranderende wereld is goed luisteren naar je klanten en scherp observeren wat er om ons heen gebeurt. Zo is duurzaamheid een belangrijk maatschappelijk thema. Wij nemen deel aan Project Way to Zero dat binnen Volkswagen Groep is gestart. Dit project heeft tot doel om uiterlijk in 2050 in de gehele keten van fabrikant tot klant CO2-neutraal te opereren.

Maas-De Koning gaat die toekomst met vertrouwen tegemoet?

‘Zeker weten. Er is een onderneming ontstaan die ertoe doet, in een regio die ertoe doet. En met elkaar gaan we onze klanten de best denkbare diensten verlenen. Met de nadruk op “met elkaar”, want succes is altijd het resultaat van een goede samenwerking binnen een sterk en hecht team!’

Meer nieuws