Luxor: Rotterdamser dan ooit
16-12-16
Het nieuwe Luxor is volgens de ANWB het meest gastvrije theater van Nederland. Het oude Luxor staat eveneens in de top-tien. Het Rotterdamse theaterduo hervond de eigen identiteit en daarmee de verbinding met de stad.
In het nieuwe Luxor trekt een van de posters aan de muur meteen de aandacht: een aankondiging van de theaterversie van filmhit De Marathon. Met het oer-Rotterdamse verhaal brengt Luxor een productie op de planken die nauw verbonden is met de stad. Weer een mijlpaal op een lange weg, die zes jaar geleden is ingezet.
Indertijd kreeg het theater te maken met een terugval in subsidie. De reden: onvoldoende aandacht voor de eigen stad. De mouwen werden opgestroopt, de voelsprieten uitgestoken. Wat leeft er in de veranderende stad, die bol staat van de verschillende culturen? Die zoektocht maakte Luxor weer een theater voor alle Rotterdammers.
Want naast De Marathon en andere grote nationale en internationale producties, zoomt Luxor ook in op de belangstelling vanuit de verschillende culturen in de stad. Helden uit de oorspronkelijke landen van de multiculturele Rotterdammer worden naar het theater gehaald. En Luxor gaat allianties aan met theaters uit steden over de hele wereld met een vergelijkbare identiteit als Rotterdam.
Internationale kruisbestuiving. Het is een van de stokpaardjes van Marc van Kaam. Ruim twee jaar geleden werd hij aangesteld als directeur van het Luxor Theater. Niet de makkelijkste tijd om te beginnen. De Rotterdamse Raad voor Cultuur verweet Luxor vlak voor zijn komst een gebrek aan visie en het theater had er net een reorganisatie op zitten.
Van Kaam zette met grenzeloze liefde voor het vak zijn voeten stevig in de klei. Met een verkleinde, keihard werkende organisatie bewerkstelligde hij een transitie, met als een van de uitkomsten dat het theater 75 procent van de omzet zélf binnen brengt.
‘Maar we zijn nog lang niet tevreden’, zegt Van Kaam. ‘Goed is niet goed genoeg, wij willen het beter doen. En daar hebben we een goed zakelijk netwerk bij nodig. Partners die in ons en onze producten geloven.’
Partner worden van het Luxor Theater kan onder meer door business seats af te nemen. ‘Wij nodigen deze zakelijke partners vier keer per jaar uit. Voor avonden die echt beklijven. Bijvoorbeeld een grote première of een internationale artiest. Vooraf en tijdens het diner in de Maasfoyer, met het mooiste uitzicht van Rotterdam, kan er natuurlijk volop genetwerkt worden. En na afloop ook, in de artiestenfoyer, vaak met ruimte voor een gesprek met de artiest. Uiteraard zijn onze zakelijke partners op andere avonden ook van harte welkom. Dan bieden we ze altijd de gelegenheid om de beste plekken te boeken.’
Met het bedienen van zakelijk Rotterdam zet het Luxor ook weer een stap in de richting van het doel om iedere Rotterdammer naar het theater te krijgen. ‘Onderzoek heeft uitgewezen dat 25 procent van de inwoners van de stad bij ons komt. Dat is al vrij veel, maar het streven is dat iedereen bij ons zijn ding kan doen. Zo maken we Rotterdam nóg mooier!’
Rotterdam Congress Pier
'Het Luxor is op zichzelf al een prachtige congreslocatie, met bijvoorbeeld de theaterzaal als ruimte voor een plenaire sessie en de prachtige Maasfoyer als borrellocatie', zegt Sigrid Fluit, Sponsor- en Eventmanager bij het Luxor Theater. 'Maar voor wie op zoek is naar locaties met meerdere zalen kunnen wij samen met onze buren op de Wilhelminapier evenementen organiseren voor grote groepen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de dag bij ons af te trappen, een afterparty te organiseren in de Cruise Terminal en te slapen in het Nhow. Allemaal dichtbij elkaar en uniek Rotterdams.
TEKST: TOM VERHOEFF
FOTOGRAFIE: JEFFREY DE REGT