‘Hoofdredacteur van dit blad: enorme eer’
20-12-15
Jan Dirk Stouten is per 1 januari de nieuwe hoofdredacteur van Friends in Business. ‘Toen uitgever Jan Smit mij vroeg, hoefde ik niet lang na te denken. Friends in Business is een instituut en ik vind het een enorme eer om daar hoofdredacteur van te zijn’, zo zegt de sportverslaggever van RTV Rijnmond, die tevens een succesvol ondernemer is. Met respect voor het verleden, maar met gezonde ambitie richting de toekomst zal Stouten de ingezette lijn – met het FIB Matching-concept – voortzetten.
Hij is wekelijks te zien op TV Rijnmond, zit regelmatig aan de bar bij het programma Voetbal Inside en haalt meer dan eens rubrieken als De TV Draait Door als hij weer eens een goal van Feyenoord euforisch bejubeld heeft, waarbij woorden als “orgie” zomaar uit zijn mond kunnen ontsnappen en de hele wereld overgaan. Dat is hoe het grote publiek Jan Dirk Stouten kent. Veel zakenmensen zullen de geboren Rotterdammer ook kennen van zijn rol als dagvoorzitter. Bijna dagelijks voorziet hij een congres, seminar, borrel of ander evenement – vaak in combinatie met een interessante spreker – van commentaar en diepgang. Kortom: er zijn maar weinig mensen in Rotterdam en omstreken die niet weten wie Jan Dirk Stouten is.
Jan Smit, directeur van content- en conceptbureau Made in Rotterdam – de uitgever van Friends in Business en de bedenker van het FIB Matching-concept – is dan ook maar wat blij dat Stouten “ja” zei op zijn vraag of hij hoofdredacteur wilde worden van dit blad. Ineens zag Smit het voor zich; de bekendheid en het netwerk van Stouten zouden een enorme boost kunnen geven aan de drietrapsraket (magazine, website, events) FIB Matching, het concept dat hij nu ruim een jaar geleden bedacht. Andersom was er hetzelfde enthousiasme. Want, zo zegt Stouten: ‘Friends in Business is een instituut in deze regio. Een blad dat in 1987 is opgestart door Jan D. Swart en Sjaak Troost – mannen voor wie ik veel bewondering heb, omdat ze dit van de grond hebben gekregen – en bijna dertig jaar later nog altijd een begrip is. Als je wilt weten wat er op zakelijk gebied speelt in de regio, dan lees je onder andere Friends in Business.’
‘De huidige uitgever Jan Smit kende ik wat minder goed, maar tijdens een benefietavond raakten we aan de praat’, vervolgt Stouten. ‘Over de mediawereld, waarin ik me ook al sinds 1990 beweeg, maar ook over het ondernemen in die wereld, iets wat Jan al tientallen jaren doet. Al snel hadden we een klik. Zijn bedrijf Made in Rotterdam kende ik al wat beter, onder andere doordat zij al sinds jaar en dag Feyenoord TV maken en de vaste marketing- en communicatiepartner zijn van Feyenoord. Nadat Jan mij vroeg, heb ik er nachten niet van geslapen. Zó enthousiast was ik. Ik vind het echt een enorme eer om dit te gaan doen.’
'Uit een test bleek dat ik een typische ondernemer ben; iemand die dingen bedenkt, maakt en in de markt zet'
Drukbezet
Jan Dirk Stouten is een drukbezet man. De weekenden zijn voor de sportverslaggeving, de doordeweekse dagen (inclusief avonden)voor het presenteren van diverse bijeenkomsten. Van grote events van de Kamer van Koophandel tot sponsoravonden bij amateurvoetbalclubs in de regio. En van borrels van de Feyenoord Business Club (waar hij de afgelopen periode Giovanni van Bronckhorst en Ivo Opstelten interviewde) tot een seminar van een accountantskantoor met Arjan Erkel als spreker. Hij doet het allemaal vanuit zijn eigen onderneming, die sinds enige tijd zijn eigen naam draagt. Jan Dirk Stouten is een merk geworden, zo kan ook Jan Dirk Stouten niet meer ontkennen. Dat succes is hem alles behalve aan komen waaien. ‘Jarenlang heb ik zeven dagen per week gewerkt. Doordeweeks had ik een normale baan bij de gemeente, op vrijdagavond versloeg ik eerste-divisievoetbal voor Rijnmond, op zaterdag het amateurvoetbal en op zondag mocht ik als assistent van de grote Hans van Vliet mee naar Feyenoord. Zo heb ik me langzaam opgewerkt tot chef sport van Rijnmond (wat hij tot 2001 was, red.). Mijn overtuiging is: als je meer doet dan een ander, in welk vak dan ook, dan kom je altijd bovendrijven. Bovendien: als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken. Dat is enorm van toepassing op mij. Ik mag naar Feyenoord, ik mag het sportgala presenteren in het Nieuwe Luxor en ik mag straks hoofdredacteur zijn van dit magazine. Zo voel ik dat echt.’
Als eindverantwoordelijke zal Stouten straks meer zijn dan alleen het gezicht. ‘Als Jan Smit me had gevraagd voor alleen een symbolische functie, dan had ik gepast’, zo zegt hij stellig. ‘Bij alles wat ik doe, wil ik waarde toevoegen. Anders begin ik er niet aan. Het concept zoals dat er nu staat – met een mooi magazine, een goede actuele website en gevarieerde events – is in de basis goed. Toch zie ik genoeg kansen voor verbetering. Anders was ik er ook niet aan begonnen. Ik wil nog meer verhalen over de drijfveren van ondernemers. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze dingen voor elkaar gekregen? Dat kan andere ondernemers inspireren en bovendien kunnen ze er iets van leren.
‘Ook aan de evenementen kunnen we een extra dimensie toevoegen. Een masterclass van geslaagde ondernemers bijvoorbeeld. Ook dát is inspirerend en leerzaam. Ik wil het hele concept nog eigentijdser maken, met respect voor en behoud van al het goede dat er nu al is. Daarbij zal ik ook zeker mijn netwerk inzetten. Door mijn ervaring ken ik inmiddels heel wat interessante mensen die hun telefoon opnemen als ik bel. Als we dat combineren met het netwerk van Friends in Business en Made in Rotterdam, dat ook heel groot is, kunnen we heel mooie namen aan ons binden. Daar ben ik van overtuigd.’
'Nadat Jan Smit mij vroeg, heb ik er nachten niet van geslapen. Zó enthousiast was ik'
Zelfbewust
Met Jan Dirk Stouten krijgt dit blad een zelfbewuste hoofdredacteur. Een man van 45 jaar die de onzekerheid voorbij is, zo zegt hij zelf. Want onzeker, dat is hij lange tijd geweest. ‘Dat komt mede door de lastige jeugd die ik heb gehad. Maar ik heb er mijn voordeel van gemaakt. Bereidde dingen door mijn onzekerheid extra goed voor, waardoor ik juist goed presteerde. Inmiddels weet ik van mezelf dat ik niet alleen maar die enthousiaste verslaggever ben, maar ook een technisch goede. Ik weet dat ik goed kan interviewen, ook voor een zaal met honderden mensen. Maar nog steeds bereid ik mijn zaakjes tot in de puntjes voor. Mijn intrinsieke motivatie is heel hoog. Ik word ook blij van een wedstrijd als Excelsior – De Graafschap. Daar ga ik met plezier heen voor de radio. Natuurlijk ben ik nog altijd wel eens onzeker als ik voor een volle zaal moet staan, maar uiteindelijk komt dat altijd goed. Ook het hoofdredacteurschap van Friends in Business vind ik erg spannend. Daarom zal ik ook dát goed voorbereiden. Ik besef dat we – als team dat het FIB Matching-concept uitvoert – goud in handen hebben. Ik weet van mezelf dat ik creatief ben en mensen kan binden en enthousiasmeren. Dat kwam ook naar voren in een persoonlijkheidstest die ik vorig jaar heb gedaan. Ik heb het profiel van een typische ondernemer; iemand die dingen bedenkt, maakt en in de markt zet. Die kwaliteiten ga ik de komende jaren met veel plezier inzetten voor dit concept.’
'Heerlijk om te schrijven'
Ook op redactioneel gebied zal Jan Dirk Stouten zijn waarde gaan bewijzen. 'Ik ben niet een klassieke hoofd-/eindredacteur die er nog even dertig d/t-fouten uithaalt, maar dat is ook niet nodig. Op dat gebied beschikt het magazine over voldoende vakidioten, in de positieve zin van het woord. Maar ik wel wel zelf artikelen of een column gaan schrijven, want dat is echt een passie van mij. Veel mensen weten dat niet, omdat ze me kennen van radio en tv. Dat laatste doe ik overigens nog maar vijf jaar. Maar sinds 2001 – toen ik mijn eenmanszaak inschreef bij de Kamer van Koophandel – heb ik heel veel schrijfklussen gedaan voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van bedrijfsbladen tot speeches voor burgemeesters. Zat ik tot diep in de nacht te tikken. Heerlijk. Mensen interviewen en dat zo goed mogelijk verwoorden, dat is een prachtig proces. Ik hoop dat ik ook nu weer de tijd kan vinden om een aantal mooie artikelen te schrijven voor het blad.'
Tekst: Bas Abresch