Algemeen nieuws

Hoe kun je als bedrijf het beste afval verwerken?

28-08-24

Als bedrijf moet je je afval niet alleen scheiden, maar ook zorgen dat het gescheiden wordt afgevoerd. Dit betekent dat je een contract zou moeten afsluiten met een afvalinzamelaar of natuurlijk met de gemeente. Hoe werkt dat precies? Welke regels zijn er? Is afvalscheiding verplicht en wat zijn je opties? Wij hebben alle antwoorden voor je verzameld. Lees snel verder!

Scheiden en vooral recyclen

Het is makkelijk voor bedrijven om hun afvalproductie te verminderen en grondstoffen te sparen door beter inkopen te doen en materialen optimaal te gebruiken. Denk aan het vervangen van wegwerpbekers door herbruikbare koffiemokken. Het is ook belangrijk om afval goed te scheiden zodat ze het ook kunnen recyclen. Papier moet bijvoorbeeld droog blijven, zodat het opnieuw gebruikt kan worden voor kranten.

De regels van nu

Er is een duidelijk doel dat de overheid heeft: tegen 2025 moet minstens 55% van al het bedrijfsafval en huishoudelijk afval gerecycled worden. Daarom is het voor bedrijven nu belangrijker dan ooit om hun afval dan ook goed te scheiden. Bedrijven kunnen verschillende documenten, zoals de Afvalwijzer, raadplegen bij het Ondernemersplan voor meer informatie over hoe het afval verzameld moet worden. Terwijl gemeenten het huishoudelijk afval ophalen en verwerken, ligt de verantwoordelijkheid voor het scheiden, maar ook inzamelen en afvoeren van bedrijfsafval bij de bedrijven zelf. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een rolcontainer huren.

Afhankelijk van de bedrijfssituatie

Welk afval moet je scheiden? Dit ligt eraan hoe groot je bedrijf is en de hoeveelheid afval die je iedere dag, week of maand produceert. Vooral in kleinere bedrijven, waar de ruimte voor grote afvalbakken beperkt is, is afvalscheiding vaak niet eens verplicht. Het is goed om je eigen situatie in kaart te brengen om te checken wat je moet scheiden. Het varieert dus van type bedrijf, van karton en papier tot organisch afval zoals, fruit, groente en tuinafval (vooral in horecagelegenheden), maar ook plastic folie, glas, piepschuim, textiel en hout (bij meer dan 3 kubieke meter per maand). Soms worden deze per dag of week opgehaald. 

Eenmalig veel afval

Het kan gebeuren dat je ineens te maken krijgt met een grote hoeveelheid bedrijfsafval. Denk aan afval na onderhoud, een flinke lading nieuwe producten of grondstoffen, het vernieuwen van je inventaris of het aanschaffen van bedrijfskleding. In dergelijke situaties moet je sommige afvaltypes gescheiden inleveren. Zo moet je folie apart houden als je meer dan 400 liter hebt en piepschuim bij meer dan 1000 liter. Bij hout gaat het om een hoeveelheid van meer dan 3 kubieke meter. Bij groen en tuinafval ook vanaf die 3 kubieke meter en bij textiel van 1 kubieke meter. Tot slot bij matrassen als je er meer dan 10 hebt.

Dit moet je altijd scheiden

Je moet altijd verschillende soorten bedrijfsafval gescheiden verzamelen. Beginnend met specifiek afval zoals asbest, dierlijke bijproducten, medisch afval, kwikafval, ongebruikt fotopapier en straalgrit. In de industrie is het belangrijk om afvalwater, productieresten en reststoffen van water- en energiebedrijven apart te houden. Voor de landbouwsector gelden specifieke eisen voor het scheiden van landbouwplastic en organisch afval. Afval van wegenbouw en landschapsbeheer, zoals asfalt, groenafval en grond, moet ook apart verzameld worden. Daarnaast vereist afval van voertuigen, zoals autowrakken, banden en autogastanks, een aparte inzameling. Tot slot moet je algemeen afval, batterijen, accu’s, brandblussers zwaarder dan 1 kilogram, elektronische apparaten, lampen en metalen ook zorgvuldig scheiden. Wees altijd bewust van welk type afval je apart moet inzamelen!

Meer nieuws