Havenbedrijf gaat spoorlijnen naar Duitsland opzetten

11-05-15

Het Havenbedrijf Rotterdam gaat zelf spoorlijnen opzetten. De havenbeheerder investeert fors in betere verbindingen met midden-Europa, omdat de Rotterdamse haven daar nu nauwelijks marktaandeel heeft.

Met de Tweede Maasvlakte heeft Rotterdam de snelste containerhaven van Europa, maar pas als de gehele transportketen goed is georganiseerd, kan de haven daar echt profijt van hebben. Dat begint met treinen naar het zuiden van Duitsland. Hamburg is daar marktleider en dat komt volgens Allard Castelein, de president-directeur van het Havenbedrijf, doordat er veel meer treinen van en naar de noord-Duitse stad rijden. 

Hoewel het Havenbedrijf een semi-publieke organisatie is, wordt er toch geïnvesteerd in de spoorlijnen. 'Als wij niets doen, komen die treinen er niet', zegt Castelein in het AD/Rotterdams Dagblad. De nieuwe spoorlijnen moeten binnen zes jaar op eigen benen staan. 'Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing.'

Al dit jaar moeten er wekelijkse twee extra containtertreinen over de Betuweroute naar Duitsland rijden. Hoeveel het Havenbedrijf exact investeert in het spoor is niet bekend. 

Meer nieuws