Friends in Business TV komt eraan!
16-12-16
‘Onze geschreven content kent iedereen.’ Hoofdredacteur Jan Dirk Stouten en commercieel directeur Frank Onderdelinden zeggen het zowel trots als onrustig. ‘Want als je denkt dat je er bent, ben je er geweest…’
‘Die levenswijsheid is van alle tijden, maar geldt zeker voor ondernemers in déze tijd’, vervolgt Jan Dirk. Frank: ‘Alle verdienmodellen staan op hun kop, hele markten worden ondersteboven geblazen. De financiële sector, de gezondheidszorg, de energiemarkt, en zeker ook de mediawereld.’
Verbinding met de lezers en kijkers
Frank:‘Daar zitten we als Friends in Business natuurlijk middenin. Iedereen kent ons magazine. Dat blijven we verbeteren. Kijk maar wat voor prachtige verhalen we dit jaar hebben gehad. Echte, geloofwaardige verhalen over échte mensen is wat we beloven. En volgens mij brengen we dat ook. Daar bereiken we nu al meer dan 100.000 lezers mee. Dat hebben we in het afgelopen jaar echt een boost gegeven.’
Jan Dirk: ‘De kwaliteit van je content, dat blijft wel de kern, het begin van alles. Op die basis kan je de volgende stappen zetten. Naar een groter bereik, naar nieuwe distributiekanalen en naar een compleet nieuw verdienmodel. Dat is precies wat we aan het doen zijn.’
‘Naast onze geschreven content maken we steeds meer video-content', zegt Stouten. 'Ook daarmee werken we aan een steeds groter bereik. Via ons platform, ons digitale magazine, via social media. Dat gaat echt heel snel.’
‘We kiezen voor mensen die persoonlijk een groot bereik hebben op social media’
‘Daarom kiezen we ook voor mensen die persoonlijk een groot bereik hebben op social media’, vervolgt Frank. ‘Jan Dirk als hoofdredacteur, Frank Vijg als eindredacteur. En nu we op zoek zijn naar redacteuren speelt dat ook een cruciale rol.’
‘Daarnaast investeren we ook in meer wetenschappelijke kennis. Mathilde Simon werkt bij ons, afgestudeerd op de invloed van media(-berichten) op het menselijk brein. Er is nog zó veel dat we allemaal niet weten, maar we willen wel voorop blijven lopen.’
Jan Dirk: ‘Nu is het moment om een eigen videokanaal te introduceren. Daarop wordt al onze videocontent verzameld en ontsloten. Friends in Bussines TV is daar een belangrijk voorbeeld van. Ook daarmee vergroten we ons bereik en gaan we data verzamelen en verrijken.’
‘In het nieuwe verdienmodel draait het vooral om die data: gegevens van de mensen die naar je content kijken. Als je alleen een magazine maakt, heb je eigenlijk geen idee wie dat leest. Alles wat op social media wordt bekeken, levert informatie op over die kijkers.’
Frank: ‘Dat is natuurlijk wel aan regels gebonden, maar in principe worden uiteindelijk vragen beantwoord als: wie kijkt er, wanneer, naar wat, hoe lang, via welk kanaal? Als je dat weet, kan je mensen dus heel gericht content gaan sturen. Die toekomst is er al. Dat gebeurt ons allemaal elke dag.’
‘Bedrijven kunnen zo heel gericht hun boodschap kwijt, en hun nieuws en campagnes precies laten landen waar het effect het grootst is. Dat gaan ze doen, hoe dan ook. Je ziet de advertentie-inkomsten van de stand alone media niet voor niets heel snel teruglopen. ’
‘De meesten van ons zijn inmiddels bezig met dingen die nooit zijn gedaan…’
Jan Dirk: ‘Mensen bekijken videocontent wanneer ze willen, waar ze willen en via het device dat ze op dat moment ter beschikking hebben.’
Frank: ‘Binnen Friends in Business beschikken we dus al over diverse kanalen, we hebben mensen in huis met een groot bereik op social media én we verbinden ons met andere platforms. Dat versterkt elkaar. Zo wordt het bereik steeds groter.’
Verbinding met RUR
Jan Dirk: ‘Onze nieuwe zender Recht Uit Rotterdam is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een platform, waarop ook Friends in Business actief wordt. Maar we verbinden de zender ook weer aan andere platforms. Metro bijvoorbeeld, een geprint dagblad met een groot bereik, ook onder jongeren die verder bijna geen kranten meer lezen. En we gaan nauw samenwerken met lokale digitale magazines, die groeien als kool. Zo kom je in de haarvaten van de maatschappij. Juist daar waar nu van alles gebeurt…’
‘Die ontwikkeling past ook helemaal binnen het nieuwe verdienmodel. Kijk, een omroep krijgt een jaarbudget en moet dat uitsmeren over een programmering van 7 x 24 uur. Bij ons gaat het precies andersom. Wij kijken wat we willen maken, bepalen hoe we de beste kwaliteit kunnen leveren en halen dan het geld voor dat programma uit de markt. Lukt dat niet, is er geen programma.’
Verbinding met Friends in Business TV
Frank: ‘Wij gaan zo snel mogelijk Friends in Business TV maken en via RUR online brengen. Voor onze Friends betekent dit weer een extra mogelijkheid, een extra kanaal om zich te presenteren.
Jan Dirk: ‘Inhoudelijk trekken we de lijn van het magazine door. Dus we willen ook opiniërend zijn, de ontwikkelingen duiden, innovaties en disrupties delen. Het gaat echt niet alleen om zaken doen, het is ook zaak met en van elkaar te leren. De meesten van ons zijn inmiddels bezig met dingen die nooit zijn gedaan…’
‘Daarom zoeken we ook de allerbeste mensen. Jan Rotmans is daar een goed voorbeeld van. In dit magazine ontleedt hij de financiële sector. Vlijmscherp! Daar zijn we echt trots op! En de beelden daarvan zijn al te bekijken via ons online magazine. Maar ook iemand als Harald Swinkels, de oprichter van de Nederlandse Energiemaatschappij, die heeft bewezen hele markten overhoop te kunnen halen. Daar vertelt hij over in de volgende Friends in Business. Hem zou ik ook graag een mooie rol geven in Friends in Business TV.’
Frank: ‘Zo ontstaan er altijd maar weer nieuwe plannen, dus het klopt echt: als je denkt dat je er bent, ben je er geweest.’
TEKST: FRANK VIJG
FOTOGRAFIE: JEFFREY DE REGT