Europese havens maken zich zorgen over ‘megaschepen’
11-09-15
De havens van Antwerpen en Hamburg bieden weerstand tegen de trend van containerrederijen om steeds grotere schepen te bouwen. Het Havenbedrijf Rotterdam kijkt er juist anders tegenaan.
De grote containerschepen maken de havens steeds moeilijker bereikbaar. Ook zorgen ze voor een grotere piekbelasting. Grote hoeveelheden containers moeten binnen korte tijd worden gelost en naar het achterland vervoerd. Dat stelt hoge eisen aan de verkeersbindingen naar het achterland.
Eddy Bruyninckx, directeur van het Antwerpse havenbedrijf, zegt in het FD dat het tijd is voor “een collectieve bezinning”. Hij roept op tot overleg tussen Europese koepelorganisaties van havens, rederijen en containerterminals. ‘Tot nu toe is het ieder voor zich. Maar de trend kan grote maatschappelijke gevolgen hebben. Er moet een gezamenlijke analyse komen van de schaalvergroting.’
Concurrentievoordeel
Alard Castelein, baas van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft een andere mening: ‘Dat er steeds meer zeer grote containerschepen in de vaart komen is een onomkeerbaar proces. Schaalvergroting is in het voordeel van Rotterdam en is niet te stoppen, als je dat al zou willen. Met elkaar kijken hoe je de effecten slim adresseert is natuurlijk altijd goed.’