‘Er zit nog véél meer in!’
23-09-16
Excelsior is bezig aan het derde Eredivisieseizoen in successie. Het achtste in laatste vijftien jaar. Hard op weg dus naar de status van stabiele Eredivisionist. Die opmars is voor een belangrijk deel te danken aan de prestaties buiten het veld. Met de florerende businessclub en de uitbreiding van stadion Woudestein als lichtende voorbeelden.
Excelsior was ooit de oudpapierclub. Maar die tijd is al lang voorbij. Vandaag de dag kunnen commercieel directeur Wouter Gudde en algemeen directeur Ferry de Haan bogen op een positief eigen vermogen en barst de club van de ambitie. Verantwoorde ambitie. Met grootse plannen, maar de uitvoering daarvan altijd op basis van een doordachte visie en zonder risico’s.
Ooit de satelliet van Feyenoord
Om de prestaties van Excelsior op waarde te schatten, moeten we vijf jaar terug in de tijd. De Kralingers speelden in de Eerste Divisie, hadden financiële problemen, stadion Woudestein zat nooit vol en de stootkracht op het veld was voornamelijk afhankelijk van spelers die Feyenoord wilde uitlenen aan de kleine broer.
Nu succesvol op eigen benen
Onder de hyperambitieuze Gudde en De Haan besloot Excelsior de samenwerking met Feyenoord stop te zetten en op eigen benen een waardig team te formeren. Met succes. Na de laatste promotie naar de Eredivisie bewerkstelligde de club drie jaar achter elkaar een positief transferresultaat, een doorslaggevende factor in de huidige groei.
Potentie
Waar het beleid eerder was gestoeld op het netjes in leven houden van de club, wordt er nu gekeken naar de groeipotentie. Zo kent stadion Woudestein de laatste twee jaar een bezettingsgraad van 98 procent. Met de financiën goed op orde was dat aanleiding om het stadion uit te breiden. Daarmee slaat Excelsior drie vliegen in één klap. Door de hoeken aan de kant van de Robin van Persie-tribune dicht te bouwen, vergroot Excelsior de capaciteit met 750 stoelen, terwijl tegelijkertijd de faciliteiten voor de supporters zijn aangepakt en de uitstraling van het stadion is verbeterd.
Zakelijke groei zonder marketingbudget
De groei van het stadion is slechts een onderdeel van de groei die club doormaakt. Op het veld, in de stenen, maar ook op het zakelijke vlak. Het aantal business-seats in het stadion groeide in de afgelopen jaren van 400 naar 1000. Het aantal sponsoren is bijna verdubbeld. En dat terwijl het marketingbudget vier jaar lang op precies nul euro stond.
100 accountmanagers
Er is een groot beroep gedaan op de creativiteit van commercieel directeur Wouter Gudde. ‘Het begint uiteindelijk allemaal met ambitie en denken in mogelijkheden’, zegt hij. ‘Het plafond van Excelsior ligt veel hoger dan men aanvankelijk dacht. Alleen moesten de mogelijkheden wel gecreëerd worden uit wat we al hadden. Zo hebben we de activiteiten voor de businessclub nog beter gemaakt.'
'Daar heb je geen geld voor nodig, dat moet je gewoon doen. Als je dat goed op orde hebt, dan heb je in één klap wel 100 accountmanagers, want onze sponsoren zijn zo enthousiast dat ze hun netwerk open stellen. Zodoende komt 90 procent van onze nieuwe klanten binnen via onze huidige sponsorgroep.’
‘Wij zijn anders’
Met Feyenoord, Sparta en Excelsior heeft Rotterdam dit seizoen drie clubs in de Eredivisie. Dat ziet Gudde niet als bedreiging. ‘Wij zijn anders dan de andere clubs. Wij hebben niet het stadion van Feyenoord en de traditie van Sparta, maar we zijn wel een warme familieclub waar je na afloop van de wedstrijd een balletje kunt trappen op het veld. We zijn kleiner, maar daarom ook toegankelijker. Wij hebben geen skyboxen of een spelershome. Iedereen loopt hier door elkaar. Dat open karakter willen we altijd behouden. Dat is wat Excelsior uniek maakt.’
Port Community
Daarbij heeft Excelsior een zeer actieve businessclub. Met een vernieuwd businesshome, de Nsecure Lounge, en een bomvolle evenementenkalender. Gudde: ‘Iedereen kan een businesslunch organiseren: je zet een broodje neer, nodigt een spreker uit, en mensen luisteren en gaan weer weg. Maar wij pakken het anders aan, zorgen dat onze zakelijke leden ook echt in contact komen met mensen die voor hen interessant zijn.'
'Zo zijn we onlangs gestart met een Port Community. Bedrijven uit de haven en de industrie met een eigen meetingpoint in de Nsecure Lounge, die we bovenop de bestaande evenementen nog extra activiteiten aanbieden. Uiteindelijk willen we dat ook graag in andere bedrijfstakken doorvoeren. Want naast dat het interessant is voor onze leden hebben wij door de Port Community al vijftien extra sponsors mogen verwelkomen. ’
De volgende stap
Wouter Gudde is wel trots, maar nog lang niet tevreden. De oud-profvoetballer is al weer bezig met de volgende stap. ‘Ik denk dat er nog veel meer in deze club zit. Het volgende doel is om het stadion meer multifunctioneel te maken. Uiteindelijk wordt er maar zeventien keer in gevoetbald en hebben we 348 dagen over voor andere activiteiten. We zitten op een prachtige plek in Kralingen, vlak bij de snelweg en het centrum van de stad. Een ideale uitvalsbasis voor vergaderingen en evenementen. Als we ook op die manier geld kunnen verdienen aan ons stadion, maken we een grote stap om een stabiele Eredivisieclub te worden.'
Grote ambities, maar conservatief begroten
‘De plannen zijn er, maar we doen alles gefaseerd, gebaseerd op een businessmodel waarin we er nog steeds vanuit gaan dat we volgend seizoen in de Eerste Divisie spelen. Dat is niet de doelstelling, maar wel de businesscase. We zijn enorm ambitieus, maar we begroten conservatief. Op die manier voeren we een gezond financieel beleid, waarbij elke meevaller het ontwikkelingsproces alleen maar versnelt.’
Rust in de organisatie
De status van stabiele Eredivisieploeg is nog niet bereikt als de Rotterdammers zich ook dit jaar handhaven in de Eredivisie, vindt Gudde: ‘Als dat ons zou lukken spelen we acht van de laatste vijftien jaar in de Eredivisie. Dat is goed, maar nog niet goed genoeg. En mocht het ons níet lukken, dan hebben we een begroting waarmee we bij de top van de Eerste Divisie zouden horen. Dat is een verschil met het verleden en geeft rust in de hele organisatie.’
Maar van degradatie wil Gudde verder niets weten: ‘Excelsior blijf erin. Zonder nacompetitie. Schrijf dat maar op!’
TEKST: TOM VERHOEF
FOTOGRAFIE: ANNE BAL