‘Dit gaat Growmotion beroemd maken!’
23-09-16
‘In een sollicitatiegesprek zei iemand ooit tegen mij: “Als je hier komt werken, bepaal ik waar je beter in wordt. Ik bepaal je ontwikkeling.” Toen dacht ik: “Ik bepaal nu dat ik wegloop.”’
Kasia Razniak is Account Manager van GrowMotion. Lea HR is een van de producten die zij naar de markt brengt. Een nieuwe HR-tool, een modern IT-product dat goed aansluit op de wensen van zelfbewuste medewerkers die meer grip willen op hun ontwikkeling.
Ritueel
‘Lea is ontwikkeld om het HR-proces tot leven te brengen’, legt Razniak uit. ‘En dat is hard nodig, is mijn stellige indruk. Want hoe gaat het meestal? Kort voor het beoordelings- of functioneringsgesprek zoek je de afspraken uit het vorige gesprek op. Je kijkt of het A4’tje nog in de la ligt of je doorzoekt je mailbox… Heb je het gevonden, dan kijk je na wat je ook alweer moest doen. Welke punten werden besproken, waar moest ik beter in worden? Tijdens het gesprek maak je het verhaal kloppend. De leidinggevende is tevreden met het houvast dat het A4’tje biedt en met je antwoorden. Maar dit ritueel, deze schijnvertoning, helpt je niet om je te ontwikkelen. Daarmee doe je jezelf tekort, je team én de organisatie waar je werkt.’
Continu aan je ontwikkeling werken
De kracht van Lea is dat medewerkers continu met hun ontwikkeling bezig zijn. ‘En werken met Lea is eenvoudig. Je formuleert je leerdoel en koppelt daar leeracties aan. Via Lea vraag je feedback en kun je feedback geven. Alle informatie en opslag van gegevens vindt plaats via de app, die op je smartphone staat. Lea is daardoor altijd en overal toegankelijk. De opzet is een soort “Facebook voor je werk”. Gegevens invoeren is simpel en kan op verschillende manieren: een bericht typen, een audio-boodschap opnemen of een video maken.’
Razniak: ‘Je krijgt veel meer greep op je ontwikkeling. Je dossier wordt voortdurend aangevuld. En Lea houdt je bij de les door het gebruik van de app en door je vorderingen bij te houden. Loop je achter, dan ontvang je aanmoedigingen om je tot meer activiteit aan te sporen.’
Beroemd maken
Lea is een product van deze tijd, met meer en meer thuiswerkers, flexwerkers en mensen die anywhere, anytime werken. Maar hoe interessant en veelbelovend een product op papier ook is, het succes hangt af van de acceptatie, het reële gebruik. Onderzoek wijst uit dat slechts 14 procent van de aangeschafte bedrijfssoftware daadwerkelijk gebruikt wordt.
‘Dit onthutsende cijfer zat in ons achterhoofd tijdens de ontwikkeling van Lea. We hebben er alles aan gedaan om een gebruiksvriendelijke app te ontwikkelen’, vertelt Razniak, die veel ervaring heeft in software user adoption, een specialisme gericht op het bevorderen van softwaregebruik in organisaties.
Het enthousiasme van de drie launching customers bevestigt haar vertrouwen. ‘Lea gaat het HR-proces ingrijpend veranderen. Dat gevoel heb ik niet alleen, iedereen die betrokken is bij Lea en ermee heeft gewerkt, denkt er zo over. Ik ben ervan overtuigd dat Lea GrowMotion beroemd gaat maken.’
TEKST: RICHARD GROOT KORMELINK
FOTOGRAFIE: ANNE BAL
Over GrowMotion
Lea HR is een product van GrowMotion in de voorlaatste ontwikkelingsfase en kan snel op eigen benen staan. GrowMotion ontwikkelt digitale producten en services samen met B2B-partners die hun business willen innoveren. GrowMotion is partner van start-ups en investeert hierin door professionals ter beschikking te stellen om de ventures naar de markt te brengen. De ontwikkeling van producten en diensten kent vier stappen. Na iedere stap worden resultaten getoetst aan harde KPI's. Met deze aanpak streeft GrowMotion naar snelle duidelijkheid over echte waardeproposities met minimale waste.