Communicatie met chirurgische precisie

23-10-14

Jan Smit is directeur van Made in Rotterdam en reclameman in hart en nieren.

Hoe prettig was het niet om als fullservice communicatiebureau te worden ingeschakeld. Je verdiepte je in de klant en creëerde een gevoel bij zijn doelgroep. Je legde ideetjes neer, schetsen en teksten, en yes: klus gescoord! We waren trots; ik was trots. Marketing, productie, copywriting; we hadden het allemaal aan boord. Fullservice, dat waren we. Heerlijk voor onze opdrachtgever. We ontzorgden. Met de klus op zak begon het met hagel schieten op de markt. In de hoop dat we prospects bereikten met onze “vernuftige” communicatie. Met de beste bedoelingen. We wisten niet beter.
 
Hoe vaker ik tegenwoordig de aanvraag krijg om mee te pitchen op zo’n full package, hoe vaker het gevoel me bekruipt dat ik eerlijk moet zijn. Ik moet lef hebben. Zeggen dat het verleden het heden niet meer is. Zeggen dat mijn professie me vertelt dat – als ik mee pitch – ik de klant eigenlijk niet zo goed van dienst kan zijn. Omdat het hagel schieten niet meer van deze tijd is. Om te scoren als communicatiebureau bij de ondernemer én om de ondernemer te laten scoren bij de prospect, is een andere schiettechniek vereist. Die van de dodelijke, chirurgische precisie.
 
U, als ondernemer, bent bezig met communicatie. Waarschijnlijk meer dan ooit. De communicatiemogelijkheden – zeker online – zijn grenzeloos. Dat biedt kansen en uitdagingen. De toename van kanalen en gericht bereik heeft het tot een noodzaak gemaakt. U moet in deze tijd zichtbaarheid genereren. Het product dat u verkoopt of de dienst die u levert, moet gepromoot worden en/of gecommuniceerd richting de relevante doelgroep(en). Met de precisie waar ik op doel. Net als uw concurrenten dat trachten te doen, wat precies de reden is dat u deze ontwikkeling niet kunt negeren. Dan legt u een bom onder uw eigen ondernemerstoekomst. Niet verwonderlijk dat u zoekt naar een ontzorgend fullservice communicatiebureau.
 
Echter, die bureaus bestaan niet meer. De communicatiewereld is zo wijdvertakt geworden, er zijn zoveel expertisegebieden ontstaan; het is onmogelijk geworden om alle specialisten in eigen huis te halen. Met een copywriter, vormgever, online-marketeer en een webdeveloper ben je er niet. Sterker, je bent amper begonnen. De oplossing is om te specialiseren en te vertrouwen op de gestapelde expertises. Wij, met ons bedrijf Made in Rotterdam, specialiseren ons op concept- en contentgebied. Daar zijn we goed in; daar acteren wij in de hoogste league. We stapelen met onlinespecialist BLiS, die zich met eenzelfde denkwijze in de markt presenteert.
 
Alleen doen waar je je echt in onderscheidt, dat is het motto van ons beiden. Zo bedienen wij als collectief de klant Feyenoord. We partnerren, wat alleen werkt omdat er vertrouwen is in elkaars expertises en we de bescheidenheid én het verstand hebben om niet buiten onze expertisegebieden te treden. Wees kritisch naar bedrijven die beloven het full package voor u te realiseren. Zeker als ze zeggen dit volledig in eigen huis te kunnen. Als ze geen Eyeworks heten, wordt u bedonderd. Of nog erger, ze denken echt dat ze een fullservice communicatiebureau zijn. De categorie hagelschieters, zoals wij vroeger. Dat kon toen. Nu niet meer. Dan bent u verloren. 

Meer nieuws