Blog 4Consult: geen ICT-partij maar ICT-partner
22-10-21
Er komt behoorlijk wat bij kijken als je verantwoordelijk bent voor de ICT van jouw bedrijf. Je moet zorgen dat alle apparatuur in orde is – je ICT-omgeving en infrastructuur moeten tenslotte altijd goed werken. Tegelijkertijd moet je omgaan met support issues die kunnen leiden tot onverwachte extra kosten. Het is vrijwel onmogelijk om alle (digitale) ballen hoog te houden zonder 24/7 aan het werk te zijn.
Met de eerdergenoemde werkzaamheden ben je er natuurlijk nog niet. Als je alles up and running hebt komt namelijk de volgende uitdaging: het resultaat meten. Wat heb je bereikt met de gemaakte kosten? En is het mogelijk om de ICT vanaf dit punt efficiënter in te zetten? Het is daarom belangrijk om goed inzicht te hebben in je ICT-omgeving. Niet alleen omdat het voor jezelf een bevestiging is van de goede werking, maar ook om een overzichtelijke inventarisatie te hebben voor eventuele security audits.
Binnen een oudere organisatie wordt vaak te lang op dezelfde manier gewerkt. Mensen blijven vaak met oude vertrouwde processen en oplossingen werken, terwijl deze vaak al behoorlijk verouderd zijn. Hierdoor functioneert het geheel niet meer optimaal en dat kost tijd, geld en moeite. Helaas zit er maar een beperkt aantal uren in een dag en ligt er vaak nog een gigantische stapel met ander werk op je (digitale) bureau. Dat betekent dat er geen tijd is om kritisch te kijken en indien nodig de ICT-omgeving te vernieuwen. In het ergste geval kan dit leiden tot bijvoorbeeld datalekken of gegevensverlies.
Hoe kan het anders?
Steeds vaker horen we dat organisaties niet zitten te wachten op een ICT-partij; ze zouden niet proactief maar probleemoplossend te werk gaan. Het gevolg daarvan is dat je probleem wel wordt opgelost, maar je vervolgens de boel weer zelf mag uitzoeken en onderhouden. Op die manier heb je regelmatig hoge kosten, terwijl je dat geld veel beter kun investeren in een langetermijnoplossing. Voorkomen is tenslotte altijd beter dan genezen. Het is dan ook verstandig om te kiezen voor een ICT-partner in plaats van een ICT-partij. Die twee woorden verschillen maar een paar letters, maar dat kleine verschil kan een behoorlijke impact maken.
Een goede ICT-partner kan in de meeste gevallen namelijk uitkomst bieden. Zo heb je een ijzersterke ICT-omgeving voor een vast bedrag per maand en hoef je je geen zorgen te maken over een verouderde infrastructuur. Ook IT-support zit bij de prijs in, zodat die onverwachte variabele kosten verleden tijd zijn. Tenslotte wordt er ook meegedacht over ICT-vraagstukken en kun je rekenen op goed advies. Kortom: de juiste ICT-partner geeft je beter inzicht in je kosten, een efficiëntere organisatie én meer ruimte in de agenda. Zo kun jij je richten op wat er echt toe doet: ondernemen. En je kunt ook nog eens eerder genieten van je weekend!
Meer weten over complete ICT-oplossingen? Neem dan contact op met 4Consult via 078 – 619 78 10 of kijk eerst even rond op www.4consult.nl.